TÉMA

Správa železnic

Vlaky jezdí po tragické nehodě v Pardubicích bez omezení

Na trati v Pardubicích, kde se ve středu pozdě večer srazil rychlík s nákladním vlakem, se po více než 40 hodinách začalo odpoledne jezdit bez omezení. Novinářům to oznámil mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka. Zbytek vraku osobního vagonu, který dosud po nehodě na trati zůstával, je posunutý stranou a bude se odklízet v pondělí, dodal. Plně se tak uvolnila cesta pro vlaky na hlavní koridorové trati mezi Prahou a Moravou.
včeraAktualizovánopřed 17 h hodinami|

Nehoda v Pardubicích ukázala, že je nejvyšší čas na zavedení ETCS, řekl ministr dopravy Kupka

Železniční nehoda v Pardubicích, při které ve středu pozdě večer zemřeli čtyři lidé, ukázala, že je nejvyšší čas zavést v Česku evropský zabezpečovací systém ETCS. V Interview ČT24 to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Termín 1. ledna 2025 je podle něj závazný a musí se stihnout, na některých tratích by podle něj mohl systém fungovat už na podzim. Ministr také vyzdvihl práci složek Integrovaného záchranného systému při nehodě vlaků, řekl, že je to jedna z věcí, na kterou může být Česko hrdé.
včera|

Expres projel návěstidlo zakazující jízdu. Inspekce vyšetřuje, zda šlo o závadu, nebo chybu

Osobní expres společnosti RegioJet při nehodě v Pardubicích projel návěstidlo zakazující jízdu. Uvedla to Drážní inspekce. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje. Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je sice v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, sdělila mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Eberl Friebová. V Pardubicích se ve středu večer srazil expres s nákladním vlakem. Při nehodě zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích.
6. 6. 2024Aktualizovánovčera v 14:22|

Nové štítky na přejezdech mají pomoct řidičům, kteří uváznou v kolejišti

Železniční přejezdy v Česku mají být bezpečnější. Řidičům, kteří na kolejích mezi závorami uváznou, mají pomoci nové reflexní štítky, na kterých je uvedena tísňová linka i číslo daného přejezdu. Momentálně štítky instaluje Správa železnic. Jen loni zemřelo na přejezdech 35 lidí, letos jich ke konci května bylo už jedenáct.
6. 6. 2024|

Radbuza ve Staňkově je dál na třetím stupni. V Praze uzavřeli protipovodňová vrata na Čertovce

Vydatný déšť nadále zvedá hladiny řek v Česku. Situace je nejhorší na jihozápadě Čech. Třetí stupeň povodňové aktivity je aktuálně na Radbuze ve Staňkově, druhý stupeň pak na Úhlavě ve Štěnovicích. Ve Lhotě u Plzně hladina dál stoupá, k dosažení třetího stupně jí chybí asi čtyři centimetry. V Praze se kvůli vyšší hladině Vltavy uzavřela protipovodňová vrata na Čertovce. Pondělní bouřky by podle meteorologů mohl opět provázet přívalový déšť, výstraha je pro východní a jižní část republiky do úterního poledne.
3. 6. 2024Aktualizováno3. 6. 2024, 20:10|

V Pardubicích skončila modernizace železničního uzlu. Začaly opravy nádražní budovy

Správa železnic (SŽ) dokončila v Pardubicích modernizaci železničního uzlu za sedm miliard korun bez DPH. Práce trvaly od září 2020. Zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování páté platformy. Uzel má nové zabezpečovací zařízení, trakční vedení nebo mosty. Vznikla také nová zastávka Pardubice centrum a železniční lávka. SŽ v pátek zároveň zahájila rekonstrukci hlavní nádražní budovy za jednu miliardu korun.
31. 5. 2024Aktualizováno31. 5. 2024, 14:26|

V Praze se střetl osobní vlak s posunovací lokomotivou, škoda je přes sto milionů

Škodu za více než sto milionů korun způsobil dopolední střet osobního vlaku s posunovací lokomotivou na pražském hlavním nádraží. Záchranáři ošetřili tři lidi, kteří utrpěli šok a odřeniny. Podle původních odhadů měla být materiální škoda výrazně nižší, mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal ale v pátek odpoledne řekl, že srážka značně poškodila soupravu CityElefant. Policie věc vyšetřuje pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti, napsala na síti X. Příčiny a okolnosti nehody na místě zjišťují i tři inspektoři Drážní inspekce.
24. 5. 2024Aktualizováno24. 5. 2024, 16:34|

Hasiči evakuovali nádraží v Havířově kvůli úniku plynu, vlaky nejezdí

Hasiči odpoledne z preventivních důvodů evakuovali železniční nádraží a jeho okolí v Havířově. Nedaleko tratě stavaři poškodili plynové potrubí. Doprava je mezi Ostravou a Albrechticemi u Českého Těšína zastavena, řekl mluvčí hasičů Správy železnic (SŽ) Martin Kavka. Jak dlouho oprava plynového potrubí a výluka potrvají, zatím není jasné. Dopravce zavedl náhradní autobusovou dopravu.
20. 5. 2024Aktualizováno20. 5. 2024, 15:30|

Královopolské nádraží v Brně jde k zemi. Nové vyroste za rok a půl

Dělníci s bouracími stroji začali v pondělí odstraňovat budovy nádraží v Brně – Králově Poli. Železničářům sloužily přes sedmdesát let. Místo staré výpravní budovy se začne na přelomu června a července letošního roku stavět nová, která začne cestujícím sloužit od prosince příštího roku. Informoval o tom správce stavby Martin Hofírek ze Správy železnic (SŽ).
20. 5. 2024|

Bahno po noční bouřce zaplavilo železniční trať u Chocně. Místo vlaků jezdily autobusy

Noční bouřka zaplavila bahnem železniční trať u Chocně na Orlickoústecku. Hasiči Správy železnic od časného rána pracovali na zprovoznění úseku, což se jim povedlo kolem 8:30, uvedl jejich mluvčí Martin Kavka. České dráhy po dobu výluky nasadily náhradní autobusy. Bouřka způsobila škody i jinde v okrese Ústí nad Orlicí, problémy byly podle mluvčího hasičů Miroslava Poláka také na Svitavsku.
20. 5. 2024Aktualizováno20. 5. 2024, 11:01|

Část trati na Německo vyroste na zelené louce. Správa železnic už hledá projektanty

Správa železnic (SŽ) hledá projektanty na stavbu železničního koridoru mezi Stodem a Domažlicemi. Úsek za bezmála 700 milionů korun má být součástí plánované dvoukolejné trati, na které by vlaky teoreticky mohly jezdit rychlostí až dvě stě kilometrů za hodinu. Názory na trať se ale v jednotlivých obcích liší, někde totiž vlaků přibude, jinde ale o spoje přijdou.
17. 5. 2024|

Krádež zkomplikovala provoz na železnici mezi Prahou a Ostravou, ovlivnilo to i dopravu hokejových fanoušků

Krádež komponentů trakčního vedení u Prosenic zásadně zkomplikovala provoz na koridoru mezi Prahou a Ostravou, informovaly České dráhy. Dopad to mělo i na vlaky, kterými míří hokejoví fanoušci na druhý den světového šampionátu v Praze a Ostravě. Podle mluvčího Správy železnic Martina Kavky se již podařilo obnovit dopravu po dvou kolejích.
11. 5. 2024Aktualizováno11. 5. 2024, 17:51|

Skončila rekonstrukce nádraží v Berouně. Správa železnic plánuje modernizaci dalších desítek budov

V Berouně skončila rekonstrukce nádražní budovy za téměř čtyři sta milionů korun. Letos chce Správa železnic podobně zrekonstruovat další desítky budov po celém Česku. Vyčlenila na to dvě a půl miliardy korun. Na šedesáti nádražích už se pracuje, s přestavbou dalších třiceti začnou dělníci během následujících měsíců.
6. 5. 2024|

Policie prověřuje vykolejení vlaku u Klínce jako obecné ohrožení

Policie prověřuje vykolejení vlaku bez strojvůdce u Klínce jako obecné ohrožení z nedbalosti. Zjišťuje, jestli šlo o technickou závadu, nebo selhal člověk. Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku, na místě zůstaly dva vagony, které odstraní dopravce. Souprava se ve čtvrtek rozjela samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. SŽ už provoz na trati obnovila, zatím ale se sníženou rychlostí.
3. 5. 2024Aktualizováno3. 5. 2024, 19:56|

Vsetín má nový dopravní terminál pro vlaky a autobusy

Správa železnic (SŽ) v pátek uvedla do provozu moderní dopravní terminál pro vlaky a autobusy ve Vsetíně. Rekonstrukce tamní železniční stanice vyšla na skoro tři a půl miliardy korun, značnou část pokryla dotace z Evropské unie. Modernizace trvala přes dva roky. Vsetín chce na práce železničářů navázat a plánuje rozsáhlé úpravy přednádražního prostoru.
3. 5. 2024|

U Klínce vykolejil prázdný regionální vlak. Rozjel se samovolně a urazil pět kilometrů

Osobní vlak bez cestujících vykolejil ve čtvrtek odpoledne u Klínce v okrese Praha-západ. Rozjel se samovolně, uvnitř v té době nebyl strojvůdce ani nikdo jiný z personálu. Po nehodě skončil na boku mimo koleje. Událost se obešla bez zranění, příčinu vyšetřují policie a Drážní inspekce. Provoz vlaků mezi Čisovicemi a Měchenicemi stojí, na místě jsou hasiči. Strojvůdce byl postaven mimo službu, vyplynulo z informací policie, Správy železnic a Českých drah (ČD). ČD předpokládají, že úsek zůstane bez vlakového provozu nejméně do půlnoci ze čtvrtka na pátek. Škodu vyšetřovatelé odhadli na 9,1 milionu korun.
2. 5. 2024Aktualizováno2. 5. 2024, 19:47|

Mezi Střelicemi a Rapoticemi začala sedmiměsíční vlaková výluka. Trať čeká elektrifikace a rozšíření

Cestující, kteří jezdí vlakem mezi Střelicemi na Brněnsku a Rapoticemi na Třebíčsku musí od úterka využívat náhradní autobusovou dopravu. Správa železnic (SŽ) začala s druhou fází modernizace tratě. Kromě zdvoukolejnění se trať dočká také plné elektrifikace. Omezení potrvá přes sedm měsíců.
1. 5. 2024|

Začíná velká modernizace tratě na Vysočině. Degradaci kolejí urychlila nadměrná doprava

Železničáři zahájili opravu více než dvaceti kilometrů železniční tratě na Žďársku. Modernizaci dvou úseků na Vysočině, která přijde na zhruba sedm miliard korun, chce Správa železnic (SŽ) dokončit na jaře roku 2027. Cestujícím má přinést větší bezpečnost a pohodlí. Na železniční trati by se mělo také jezdit rychleji. Trať byla poškozená nadměrnou dopravou, kdy všechny vlaky z Brna směrem na Prahu musely několik let jezdit právě přes Vysočinu.
30. 4. 2024|

Příjezd do Chebu komplikují práce na silnici. Do jednoho termínu se vměstnaly dvě stavby

Radnice v Chebu čelí stížnostem místních kvůli problémům v dopravě. Hned na dvou ze tří příjezdů do města zdrží řidiče stavební práce. Město se za problémy omluvilo s tím, že došlo ke kolizi termínů, ani jeden prý nebylo možné posunout. Na jedné silnici aktuálně silničáři mění povrch, na druhé se zase jezdí kyvadlově kvůli výkopovým pracím. Tvoří se tak dlouhé kolony.
26. 4. 2024|

Některé železniční přejezdy hlídají kamery. V Řeporyjích točí lidi přecházející na červenou starosta

Správa železnic instaluje na železniční přejezdy kamery, které hlídají řidiče, aby neprojížděli na červenou. Před rokem přibyly kamery například na přejezdu ve Vendryni na Třinecku, další ve Studénce. Třinecký magistrát už za přestupky jen ve Vendryni vybral zhruba tři čtvrtě milionu korun.
24. 4. 2024|

Železniční trať na Domažlicku se má rozšířit na dvoukolejnou přes nevoli části místních

Část obyvatel Domažlic se začíná smiřovat s tím, že městem povede dvoukolejná trať do Německa. Úsek z hlavního nádraží k zastávce totiž lemují pozemky, na které by se kolejiště mělo rozšířit. A s peticí lidé neuspěli. Modernizace trati v oblasti má zrychlit dopravu mezi Plzní a Mnichovem a přispěje i k větší bezpečnosti. Stavba také zasáhne do infrastruktury Holýšova.
22. 4. 2024|

Tunel vysokorychlostní železnice z Prahy na Beroun odmítají některé obce

Část obcí mezi Prahou a Berounem, u kterých má vzniknout největší železniční tunel ve střední Evropě, nesouhlasí s jeho výstavbou. Obávají se hlavně zvýšeného hluku a prachu. Správa železnic (SŽ) už v lokalitě provádí geologické průzkumy. Samotná stavba vysokorychlostní trati by měla začít za čtyři roky, hotovo by pak mělo být za dalších zhruba deset let.
18. 4. 2024|

Soutěž na návrh terminálu vysokorychlostní železnice v Jihlavě má vítěze. Některé obce ale s plány tratí nesouhlasí

Architektonickou soutěž na terminál plánované vysokorychlostní železnice (VRT) v Jihlavě-Pávově vyhrálo francouzsko-české sdružení Arep Architectes – monom. Terminál bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT, regionálními vlaky, autobusy a městskými trolejbusy, cestující tam budou přijíždět také auty. Denně odbaví až šest tisíc cestujících. Stavba s předpokládanou hodnotou dvě a tři čtvrtě miliardy korun obsahující i přemostění dálnice D1 by měla začít v roce 2029. Někde ale s plány vysokorychlostních tratí stále nesouhlasí. Například třináct obcí na Havlíčkobrodsku. Jejich memorandum mimo jiné žádá o diskusi o dopadech projektu.
26. 3. 2024|

Z unijních dotací ve výši 1,2 bilionu korun za poslední dekádu mířilo nejvíc samosprávám, ukazuje analýza

Mezi lety 2014 až 2023 obdrželo Česko od Evropské unie (EU) 1,2 bilionu korun. Vedle těchto dotací získalo také podporu ze Strukturálních fondů a z Fondu soudržnosti, pak také dotace pro zemědělství v rámci prvního a druhého pilíře. Získalo také dotace z Nástroje pro obnovu a oživení. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF, která vycházela z portálu DotaceEU. Nejvíce se na čerpání dotací z programů EU v daném období podílely územní samosprávy, přes pětinu objemu pak získaly obchodní společnosti.
24. 3. 2024|