Vědci objevili v lidských plicích receptor, který blokuje nákazu covidem

Vědci z univerzity v Sydney objevili v lidských plicích protein, který blokuje nákazu virem SARS-CoV-2 a vytváří v těle přirozenou ochrannou bariéru proti nemoci covid-19. Podle autorů otevírá práce zcela novou oblast imunologického výzkumu obrany proti covidu. Současně nabízí farmaceutickému průmyslu slibnou cestu k vývoji nových léků, které by zabránily virovým infekcím způsobeným koronaviry nebo se vypořádaly s fibrózou plic.

Studie vyšla v časopise PLOS Biology. Kromě ní vyšly další dvě práce, které se podívaly na tento receptor, který je spojený s proteinem LRRC15, všechny vzešly od autorů na předních univerzitách.

„Společně s dalšími dvěma skupinami, jednou z Oxfordu a druhou z Brownu a Yale v USA, jsme objevili nový receptor v proteinu LRRC15, který dokáže zastavit SARS-CoV-2. V tomto případě se jedná o nový receptor, který se nachází v proteinu LRRC15. Zjistili jsme, že funguje tak, že se váže na virus a stává se pro něj bariérou, což snižuje jeho nakažlivost,“ uvedli autoři.

Protože se protein pomocí svého receptoru na virus naváže, zablokuje mu jeho vlastní cesty, jak se šířit. Vlastně ho tak uvězní v těle, kde už se pak stane bez možnosti množit se jen obětí jedné z mnoha reakcí imunitního systému.

„Pro mě jako imunologa je fakt, že existuje tento přirozený imunitní receptor, o kterém jsme nevěděli, opravdu šíleně zajímavý. Tento receptor je součástí našich plic a blokuje a kontroluje virus,“ komentoval studii její hlavní autor Greg Neely.

Proteinový pomocník

LRRC15 se vyskytuje na mnoha místech lidského těla, například v plicích, kůži, jazyku, placentě a lymfatických uzlinách. Vědci ale zjistili, že lidské plíce na infekci covidem reagují právě  pomocí LRRC15. „Když obarvíme plíce zdravé tkáně, moc LRRC15 nevidíme. Ale pak v plicích napadených covidem vidíme tohoto proteinu mnohem více,“ vysvětlují autoři, jak vliv proteinu objevili.

„Myslím si, že tento nově identifikovaný protein by mohl být součástí přirozené reakce našeho těla na boj s infekcí. Vytváří jakousi bariéru, která fyzicky odděluje virus od našich plicních buněk, jež jsou na covid-19 nejcitlivější.“

Důsledky výzkumu

„Když jsme zkoumali, jak tento nový receptor funguje, zjistili jsme, že řídí protivirové reakce a také fibrózu. Mohl by představovat důležité spojení mezi zjizvením plic způsobeným nákazou covidem neboli fibrózou, která se objevuje při dlouhém trvání této nemoci,“ doplňují vědci.

„Vzhledem k tomu, že tento receptor dokáže blokovat nákazu a zároveň aktivovat antivirovou odpověď našeho těla a potlačit fibrózní odpověď organismu, jedná se o opravdu důležitý nový gen,“ doplňují.

„Tyto výsledky nám mohou pomoci vyvinout nové antivirové a antifibrotické léky, které pomohou léčit patogenní koronaviry a případně i jiné viry nebo jiné situace, kdy dochází k plicní fibróze.“ Je to velmi důležité nejen pro covidové nákazy. Na fibrózu totiž stále ještě neexistují žádné účinné léky. Například idiopatická plicní fibróza je v současné době neléčitelná.

Nakonec by se dal tento objev využít také pro diagnostiku: přítomnost nebo nepřítomnost LRRC15, který se podílí na obnově plic, je důležitým ukazatelem toho, jak závažná může být pro konkrétního člověka nákaza covidem.

„Skupina z Imperial College London zjistila, že nepřítomnost LRRC15 v krvi je spojena s těžším průběhem covidu, což podporuje naše teoretické úvahy,“ zakončují autoři.