Jižní Morava odkrývá pozůstatky po pravěkém moři

Krumvíř (Brněnsko) – Brněnští paleontologové a geologové ohlásili senzační nález – zkameněliny pravěkých hlubinných ryb, jejichž stáří je odhadováno na 22 milionů let. Nedaleko jihomoravské vsi Krumvíř byly tak objeveny další pozůstatky, které pomohou lépe poznat pradávné doby, kdy se na jižní Moravě rozprostíralo moře. To svým ekosystémem připomínalo dnešní Sargasové, bylo plné řas a navíc po sobě zanechalo velmi zachovalé zoologické exempláře.

V kopcích kolem nenápadné vesnice se v těchto dnech nacházejí těla desítek ryb. Typickými exempláři jsou podle Romana Novotného z České geologické služby zejména podlouhlé mořské jehly a hlubokomořské ryby se světélkujícími orgány, jejichž zachovalost je nejcennější raritou. Zdejší nálezy hlubinných ryb navíc patří k nejstarším na světě.

Vědci se v těchto měsících snaží rekonstruovat podobu pradávného moře. Jednou z inspirujících otázek je například teorie, jakým způsobem se mohly dostat hlubinné ryby do relativně mělkých míst mezi druhy, které žijí u hladiny v řasách. „Hlubinné ryby mají vlastnost, které se říká denní migrace, v noci vystupují do hloubek kolem sto metrů,“ vysvětluje Růžena Gregorová z Moravského zemského muzea v Brně.

Reportáž Lukáše Pfauzera a Vladimíra Kořena (zdroj: ČT24)

Nalezené fosílie jsou navíc důkazem, že v třetihorních mořích již existovaly symbiotické druhové vazby. Mezi objevené živočichy patří například štítovci, kteří žili přichyceni na větších rybách. Moravské moře bylo z hlediska druhové rozmanitosti výjimečné. Dokonce se podle vědců stalo jednou z kolébek dnešních druhů ryb. Hojně vyskytované mořské jehly, které se schovávaly v řasách, jsou například vývojovým předchůdcem známých mořských koníků.

##GMAP:2726:Krumvíř##