Havana bojuje proti krizi, doutníky zhubnou

Havana - V Havaně začal slavnostním galakoncertem 12. festival doutníků. Nejslavnější vývozní artikl Kuby ale nezažívá dobré časy. Na odbytu doutníků se podepisuje celosvětová recese i protikuřácké zákazy a omezení. Kubánští výrobci proti klesajícímu odbytu bojují rozšiřováním sortimentu, nabízejí doutník pro dámy.

Až do pátku mohou v Havaně znalci doutníků obdivovat cestu skromného tabákového listu ze stolu řemeslníka do naleštěné kazety. Výrobce slavného produktu, kubánsko-španělská společnost Habanos, představuje novou luxusní řadu Cohib, nejdražšího kuřiva vůbec. Byly oblíbenou značkou Fidela Castra, než se zlozvyku na radu lékařů vzdal. 

Luxusní zboží jde ale v době recese špatně na odbyt. Za poslední rok spadl odbyt kubánských doutníků o osm procent. „Poslední rok byl velice tvrdý jak pro naše doutníky, tak pro svět vůbec. Doufáme, že si letos udržíme aspoň stejný objem prodeje jako vloni,“ říká kubánský viceprezident firmy Habanos SA Manuel Garcia. 

Havana bojuje proti krizi (zdroj: ČT24)

Výrobce luxusních doutníků proto mění strategii a rozšiřuje sortiment. Teď se společnost Habanos zaměřuje na ženy kuřačky. Ty zatím tvoří jen 5-10 procent zákazníků. Habanos jde ale na trh s novým dámským doutníkem, který je lehčí a tenčí a jmenuje se Julieta. 

Úplně nejvíc by ale Kubě pomohlo, kdyby se jejím umně svinutým tabákovým listům otevřel americký trh. Ročně se v USA promění v dým 250 milionů doutníků. Spojené státy ale zůstávají pevně zamčené skoro půlstoletým obchodním embargem. A tak Kuba spoléhá hlavně na Španělsko, své největší odbytiště. I tam je to ale kvůli recesi slabší.