Džob snů se málem stal hrobem

Sydney - Závistivci si škodolibě mnou ruce, příznivci jsou zděšeni: Ani nejlepší práce na světě není bez nebezpečí a může v ní jít doslova o život. Brit Ben Southall, který v květnu porazil 35 tisíc zájemců o místo správce australského Hamiltonova ostrova v tropickém pásmu Velkého bariérového útesu, měl v popisu práce plavat, potápět se, fotit mořský život a odpočívat. Těsně před ukončením pracovního poměru ho ale popálila jedovatá medúza, jejíž žahnutí může i zabít. Správce vyvázl s horečkami a bolestmi, poslední dny na ostrově chce strávit odpočinkem. Útěchou mu může být plat - zhruba 150 tisíc australských dolarů, tedy asi dva miliony korun.

Při obeplouvání Hamiltonova ostrova žahl Southalla jeden z nejnebezpečnějších tvorů na světě - medúza čtyřhranka Barnesova (Carukia barnesi), známá také jako Irukandji. Ben pocítil najednou bodnutí do ruky a pak následovaly obvyklé příznaky - horečka, bolest hlavy, bolest v dolní části zad, obtížné dýchání a výrazně zvýšený krevní tlak. Pokud by Southalla členové jeho týmu nedopravili urychleně k lékaři, hrozila by mu zástava srdce a smrt. Jed čtyřhranek, které nejsou větší než burský oříšek, patří k nejsmrtelnějším na světě a každý rok je kvůli němu hospitalizováno několik desítek lidí.

„Vyhnul jsem se kopancům od klokana, kousnutí žralokem i bodnutí pavoukem a uštknutí hadem, ale během posledních dní na ostrově Hamilton mě dostala miniaturní potvůrka známá jako Irukandji,“ napsal Southall na internetových stránkách, jejichž doplňování informacemi patřilo k jeho povinnostem. Stačilo to na to, aby si uvědomil, že by měl používat neoprénový oblek, jak se doporučuje na všech plážích v této oblasti a zejména v tomto období roku.

Charitativní pracovník, potápěč a instruktor bungee jumpingu nastoupil do půlroční práce snů 1. července. V luxusní vile s bazénem měl 12 hodin měsíčně „prozkoumávat ostrovy Velkého bariérového útesu, plavat, šnorchlovat… a užívat si tropického klimatu a životního stylu“.

S originální nabídkou práce snů přišly turistické úřady v australském státě Queensland - nápadem chtěly také čelit ekonomické krizi, která silně zasáhla turistický průmysl. Kampaň přišla asi na 1,7 milionu australských dolarů (25 milionů korun) a vyvolala globální publicitu v hodnotě téměř sedmdesátinásobku. Stala se tak jednou z nejúspěšnějších v historii.