Z Bělehradu do Sarajeva vyjel po téměř 18 letech přímý vlak

Bělehrad/Sarajevo - Srbsko s Bosnou a Hercegovinou dělají další krok k usmíření národů na Balkáně. Z Bělehradu vyjel poprvé po 17 letech přímý vlak do Sarajeva. Kdysi populární spoj mezi hlavními městy obou republik přestal mezi oběma městy jezdit v dubnu 1992. Dříve se jednalo o nejluxusnější vlak v Jugoslávii, do toho má dnešní spoj daleko. Dráhy ale věří, že svou ztracenou slávu expres získá zpět.

Do Sarajeva vypravila železnice vlak se třemi umouněnými vagony, napsala agentura AP. První spoj obnovené linky využilo z Bělehradu 17 lidí, devět z nich cestuje až do konečné stanice v Sarajevu. Cesta z Bělehradu do Sarajeva trvá osm hodin, to je o dvě hodiny déle, než tomu bylo v minulosti.

„Jde o velmi důležitou událost, že spojení je obnoveno,“ prohlásil bělehradský právník Branko Rogošić, který je jedním z cestujících. Ušmudlaná okna, omšelé sedačky a staré vagony nepřipomínají slávu kdysi pověstného Olympijského expresu, jak se rychlík nazýval. V 80. letech byl železniční spoj mezi Bělehradem a Sarajevem nejmodernější v celé Jugoslávii. Expres byl u příležitosti olympijských her v roce 1984 v Sarajevu nově vytapetován, na podlahy byl položen červený koberec a pasažéry obsluhovali stevardi. Spoj si oblíbili zejména lyžaři, obchodníci a mládež.

Reportáž Jakuba Nettla (zdroj: ČT24)

„Byl to ten nejlepší vlak v Jugoslávii, milovala jsem ho,“ řekla jedenačtyřicetiletá překladatelka z Bělehradu Slavica Nikoličová, která Olympijským expresem často jezdila.

Spoj patřil k takzvané zlaté éře Jugoslávie, které se země těšila v 70. a 80. letech. Vlak symbolizoval to, co někdejší jugoslávský prezident Josip Broz Tito nazýval bratrstvím a jednotou, poznamenal server BBC. Lidé tehdy mohli začít den v sarajevské kavárně v osmanském stylu a po pohodlné šestihodinové jízdě uzavřít den večírkem v Bělehradu.

Zástupci železnic doufají, že linku si lidé opět oblíbí a že během zimy přiláká cestující, kteří se vlakem vydají na zimní dovolenou. Za lístek na celou asi 500kilometrovou trasu zaplatí cestující v přepočtu 800 korun. Ačkoliv válka skončila, etnické problémy přetrvaly. Poznat je to i na vlaku, který je etnicky rozdělen. Jeden vagon poskytly železnice bosenských Srbů, další Srbsko a třetí Sarajevo. Vůz bosenských Srbů do Sarajeva nedojede, bude totiž od soupravy odpojen v Republice srbské, jedné ze dvou bosenských entit.

  • Železniční spoj Bělehrad - Sarajevo autor: Darko Vojinovic, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1299/129884.jpg
  • Železniční spoj Bělehrad - Sarajevo autor: Amel Emric, zdroj: ČTK/AP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1299/129886.jpg