Slavná Queen Elizabeth 2 slavnostně vyrazila na poslední plavbu do Dubaje

Londýn - S nejslavnější záoceánskou lodí Queen Elizabeth 2 se dnes večer v britském Southamptonu rozloučily davy lidí. Manžel britské královny Alžběty II., princ Filip, vstoupil po dvou minutách ticha na palubu a setkal se zde s bývalými kapitány i s částí posádky. Ze zádi plavidla pak sledoval přelet vojenských stíhaček, které vzdaly parníku čest. Loď pak v záři velkolepého ohňostroje vyrazila na svou poslední plavbu do Spojených arabských emirátů, kde projde rekonstrukcí a bude sloužit jako hotel.

Queen Elizabeth 2 byla svého času nejluxusnějším plavidlem světa. Za 40 let překonala Atlantik víc než 800krát a převezla 2,5 milionu cestujících. Svého času nejluxusnější Queen Elizabeth 2, která byla na vodu spuštěna 20. září 1967, předala před čtyřmi lety žezlo své nástupkyni Queen Mary 2, nové vlajkové lodi společnosti Cunard Line.

Parník, který před první plavbou pokřtila britská panovnice Alžběta II., je považován za nejdéle sloužící plavidlo ve 170leté historii firmy Cunard Line, která patří největšímu provozovateli okružních plaveb, společnosti Carnival. Luxusní plavidlo je 294 metrů dlouhé, 32 metrů široké a může pojmout až 1 778 cestujících a přes tisíc členů posádky. Komfortní gigant z oceli má 12 pater a dosahuje nejvyšší rychlosti 32,5 uzlu (61 kilometrů za hodinu). Queen Elizabeth 2 postavila loděnice John Brown ve Skotsku.

Loď se sice jmenuje Elizabeth (Alžběta) a má za jménem dvojku jako královna, ale není pojmenována po ní. Dvojka, která je na rozdíl od královnina jména za názvem lodi arabskou číslicí, značí, že jde o druhou loď tohoto jména ve vlastnictví společnosti.

Svého času nejluxusnější loď odchází do výslužby

Do výslužby se chystá hlavně proto, že v roce 2010 by bez finančně náročné přestavby přestala vyhovovat bezpečnostním předpisům. Kromě toho má také málo velmi žádaných kabin s lodžií - je jich 32, zatímco Queen Mary 2 jich má 955.

Plavba na lodi, jejíž specialitou byly cesty kolem světa, znamenala zážitek pro řadu movitých lidí. Plovoucí palác hostil milionáře, nejrůznější filmové hvězdy i politiky. Prvenství ve velikosti nikdy nedržela, ale v luxusu byla až do příchodu Queen Mary 2 uznávanou jedničkou. Loď prošla několika modernizacemi, například v letech 1986 až 1987 byla v rejdařství Lloyd Werft v německém Bremerhavenu rekonstruována za 320 milionů tehdejších marek. Přesto už léta přesluhovala.

Na palubě Queen Elizabeth 2, která v roce 1982 při britsko-argentinském konfliktu o Falklandy sloužila i jako transportní loď pro vojáky a dobrovolníky, bylo o cestující skutečně postaráno. Kromě řady restaurací s vybraným občerstvením mohli svůj čas trávit tancem, golfem, v kasinu, v knihovně, v řadě tělocvičen, bazénů i v lázních.

Nový vlastník loď využije jako hotel u dubajských umělých ostrovů

Novým vlastníkem lodě se loni stala dubajská státní společnost Istithmar (investiční divize firmy Dubai World), která ji koupila za 100 milionů dolarů (2,1 miliardy korun). Po rozsáhlé modernizaci z ní hodlá vytvořit luxusní pětihvězdičkový hotel s řadou obchodů a s muzeem a s její pomocí lákat turisty na jeden z uměle vytvořených dubajských ostrovů. Plavidlo bude ukotveno u Palmového ostrova Džumajrá, který je nejmenším ze tří ostrovů ve tvaru palmového listu.

Její předchůdkyně Queen Elizabeth byla na vodu spuštěna v roce 1938. Pojmenována byla po matce Alžběty II., v roce 2002 zesnulé královně matce. Během války loď sloužila armádě. Svoji kariéru ukončila v roce 1967. Starý parník zamířil do výslužby na Floridu, kde ale z nedostatku peněz chátral. V roce 1970 byla Queen Elizabeth vydražena a poslána do Hongkongu na rekonstrukci. Po dvou letech, už v novém hávu, ale loď podlehla požáru.

Vydáno pod