Žižkovský železniční most je minulostí

Praha/Žižkov - Pražský Žižkov přišel během víkendu o starý železniční most, který více než sto let sloužil vlakům, projíždějícím mezi hlavním a Masarykovým nádražím. Provoz na něm se zastavil před čtyřmi lety a loni ho nahradila nová spojnice. Ocelová konstrukce, dlouhá 42 a půl metru a přes 230 tun těžká, dala dělníkům i těžkým strojům pořádně zabrat. Z mapy Prahy mizela po třech částech, ta první, o váze 90 tun, šla k zemi už v pátek večer. Žižkov přišel o svou slavobránu.

Na pražském Žižkově před více než sto lety otevírali se slávou nový železniční most. Už ho nenajdete, v roce 1992 ho vystřídal nový. I tento obrázek už je ale minulostí, stačilo 48 hodin a křižovatka mezi Žižkovem a Karlínem vypadá úplně jinak. Ztratila svou dominantu - železniční most, místními nazývaný Malá Hrabovka. „Žižkov přišel o svou slavobránu, zmizel kus historie a myslím, že každý správný Žižkovák uroní slzičku za tento snesený most,“ povzdechl si bývalý starosta Prahy 3 Tomáš Mikeska.

Ocelová konstrukce, dlouhá 42 a půl metru a přes 230 tun těžká, dala dělníkům i těžkým strojům pěkně zabrat. Z mapy Prahy mizela po třech částech, ta první, o váze 90 tun, šla k zemi už v pátek večer. „Ta práce byla zvláštní tím, že se dělala opravdu nonstop. Nejobtížnější asi bylo rozdělit ty části od sebe,“ uvedl technik provozu jeřábů Miroslav Švestka. Jestřábí oči a pevnou ruku na páce musel prokázat i jeřábník Jiří Syrovatský, stačilo mu ale však pouze 15 minut soustředění, aby zmizela i prostřední, nejlehčí, část mostu: „Musí se počítat s tím, že se může něco uvolnit, případně zhoupnout.“

Most sloužil vlakům 17 let jako spojnice mezi Masarykovým a hlavním nádražím, poslední lokomotiva projela na jednokolejné Hrabovské spojce v prosinci 2005. Bývalý strojvedoucí Radko Friml si zavzpomínal: „Mám k této trati vztah, po tomto mostě jsem jel poslední vlak.“ Nyní dosloužila úplně a musela ustoupit modernímu a rychlejšímu. Od konce loňského roku jezdí těžké železniční kolosy po nové estakádě, jen pár metrů od staré trati.

Ocelový most rozebraný na kusy do šrotu nepůjde, podle železničářů je to ještě mladík, který v konkurenci ještě obstojí. Projde opravami a do několika měsíců po něm začnou znovu jezdit vlaky, tentokrát v Kutné Hoře.