Praha - Rok od premiéry se na jevišti Vinohradského divadla hrál naposledy Büchnerův Vojcek. Na derniéře představení mladého režiséra Daniela Špinara byla zaplněna i místa na stání, přitom na dosavadních čtrnáct repríz divadlo marně lákalo publikum. Zájem o hru, která získala prestižní cenu Alfréda Radoka za nejlepší inscenaci roku 2009 a v anketě Divadelních novin, nebyl ani na gymnáziích, kam lístky divadlo nabízelo prakticky zdarma.
Na Vojcka „zaživa“ lidé nechodili, na „pohřeb“ bylo ale vyprodáno
Svou nejslavnější hru napsal Georg Büchner ve třiadvaceti letech a předčasná smrt mu ji nedovolila dokončit. Přesto je Vojcek považován za jeden z nejsugestivnějších dramatických textů, přelomové dílo v cestě moderního dramatu.
Vojcek na Vinohradech loni nadchl kritiku a vzbudil kontroverzní reakce diváků. Představitel titulní role Pavel Batěk, nominovaný na Thálii, odhadl, že rozporuplná inscenace na vinohradském jevišti dlouho nevydrží. „Málokdy jsem se s něčím takovým setkal, kdy všechno dohromady funguje, kdy každý chce, aby zanechal stopu,“ uvedl Batěk s politováním, že jedna repríza za měsíc je málo.
„Ukázalo se, že podobné inscenace do našeho repertoáru nepatří, že se míjí s naším publikem. Reprízy byly platícími diváky zaplněny z necelé třetiny,“ komentoval tento projekt ředitel divadla Jindřich Gregorini.
I když měl Špinarův Vojcek na Vinohradech derniéru, čeká ho ještě jedno definitivně poslední představení. Uskuteční se 17. května na mezinárodní přehlídce divadelních a tanečních souborů Divadelní Flora v Olomouci.
Po Vojckovi odchází i Špinar
Na Vinohradech končí nejen Vojcek, ale částečně i jeho režisér Daniel Špinar, kterému s koncem sezony vyprší smlouva s touto scénou. „Pro mě osobně žádná zásadnější změna nenastane, kromě toho, že budu svobodnější,“ uvedl režisér.
Má prý práce na rok a půl dopředu a „volná noha“ mu vyhovuje. V repertoáru Vinohrad mu zůstává inscenace Schillerovy Marie Stuartovny s Dagmar Havlovou a Lucií Juřičkovou v hlavních rolích. Začátkem roku připravil ve Švandově divadle Ibsenovu Hedu Gablerovou, shodou okolností rovněž typ dramatiky, která se denně nevidí.