Thriller Pouta - když je hnací energií vztek

Praha - Pražská kina Lucerna, Světozor a multikino ve Slovanském domě uvedou dnes večer slavnostní premiéru koprodukčního filmu České televize Pouta. Režisér Radim Špaček rozehrál na plátně příběh odehrávající se v roce 1982, nesoucí v sobě prvky psychothrilleru až hororu, bez sentimentu a nadužívání symbolů dané doby. Film vznikl podle předlohy Ondřeje Štindla, v hlavní roli psychopatického příslušníka StB se objeví Ondřej Malý.

„Se scénářem souzním v jeho přímočarosti, důrazu na věrohodnost, ale zároveň nejednoznačnost charakterů postav. Oslovila mě i ta poněkud stísněná atmosféra, která ke každému thrilleru patří,“ říká režisér Radim Špaček, pro kterého jde o první film podle cizího námětu a scénáře. Novinář Ondřej Štindl vytvořil scénář již v roce 2002, inspirací mu byl snímek Martina Scorseseho Casino.

Film sleduje ženatého příslušníka tajné policie Antonína, ve službě úspěšného, ale postrádajícího smysl vlastní existence, pouze s vnitřním nezacíleným vztekem. Jeho zájem vzbudí až mladá atraktivní Klára, milenka znaveného a rezignovaného Tomáše, jehož Antonín sleduje. Antonín začne být dívkou posedlý, ale jedná se o profesionální zájem, nikoli o city. Postupně podlehne sebedestrukci a strhne s sebou několik osob ve svém okolí.

„Snažil jsem se, aby film mohl vzniknout bez kompromisů. Pouta zůstávají jedním z nejlepších scénářů, které jsem kdy četl, nebyl důvod příběh jakkoliv měnit,“ říká producent Vratislav Špajer. Prosadit Pouta nebylo jednoduché, během natáčení se například rozpadla mezinárodní koprodukce. Obrazovou část filmu vytvořil kameraman Jaromír Kačer (Vojtěch, řečený sirotek, Cesta pustým lesem, dokumenty Svěcení jara, Starověrci aj.), industriální a tísnivou zvukovou složku Ondřej Anděra.

Kameraman Jaromír Kačer:

"Tento snímek má k rychlokvašce opravdu daleko. Pouta pro mne byla výjimečná právě prací s textem, jeho transformací z literární do filmové podoby. Jsou to jistě věci navýsost subjektivní a každý zúčastněný je může vnímat rozdílně, a dokonce výrazně jinak, ale já osobně si nejvíce cením prostoru, který režisér vytvořil – lépe řečeno, který se mu podařilo ve výrobní mašinérii uhájit, takže scénář zůstal textem živým, nestal se konzervou pro rutinní otevření a hladké přežvejkání výrobou."

Film se natáčel v Praze, Brně a Bratislavě. „Najít sídliště či ulici dobově odpovídající je již samo o sobě prací mravenčí, ale pak ještě ta následná prozření, že za pár týdnů i za pár dnů může být všechno jinak -tu nové garáže, tu plastová okna či zateplování fasád,“ připomíná Kačer. Obraz nebyl následně počítačově upravován. Také obsazení je česko-slovenské - Tomáše ztvárnil Martin Finger, Kláru Slovenka Kristína Farkašová, v dalších rolích se objeví Luboš Veselý, Martina Milotová nebo Lukáš Latiňák.