Kryštof Hádek prožije 3 sezony v pekle, inspirované Bondym

Praha – Píše se rok 1947 a doba přeje smyslnosti, extravaganci, humoru a nekonečnému očekávání. Ivanu Heinzovi, pohlednému dandymu a vtipnému provokatérovi, je právě devatenáct… Koncem listopadu vstoupí do kin debut režiséra Tomáše Mašína s názvem 3 sezony v pekle. Příběh byl inspirován osudy jedné z významných postav československé literární scény Egona Bondyho. Jeho autobiografie Prvních deset let se ale scénář drží jen volně.

„Příběh je velmi volně inspirován zápisky z mládí Egona Bondyho,“ potvrdil režisér Tomáš Mašín. „Nechce být dokumentem o něm a v mnoha bodech je čistou fabulací. Nicméně vzdor, rebelství a energie reflektuje energii a náladu komunity mladých nonkonformních umělců v poválečné republice. Postava hlavního hrdiny se v mnoha bodech protíná s filozofickým a životním postojem Bondyho, linie příběhu je však nová a jedinečná.“

V hlavních rolích se představí Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire. Také obsazení dalších rolí je mezinárodní – Ivanova protihráče Karla, který tvoří jakýsi názorový protipól volnomyšlenkářského hlavního hrdiny, hraje slovenský herec Luboš Kostelný (dobře známý z filmů O rodičích a dětech a Taková normální rodinka).

Ivanova otce, bývalého legionáře přísných zásad, vytvořil další slovenský herec Martin Huba (Obsluhoval jsem anglického krále, Muži v říji). V úloze Ivanova nejlepšího přítele Hanese uvidíme polského herce Tomase Tyndyka, postavu Ivanova mentora, který mu pomáhá při literární cestě vzhůru, si zahrál Jan Kraus.

Individualismus versus systém je věčné téma

Hlavní osou filmu je milostný vztah dvou silných individualit - rebela a básníka Ivana a o několik let starší, vyzývavé, životem protřelé Jany (postava inspirovaná Bondyho láskou Janou Krejcarovou). „Jana je silná osobnost, velmi statečná, a to se mi na ní líbí. Je otevřená a velice svobodomyslná,“ říká o své postavě herečka Karolina Gruszka. „Ráda provokuje, ráda si hraje. Ale nemyslím, že by byla typem manipulátorky. Chce v životě zkusit všechno, proto má sexuální vztahy s muži i ženami. Na druhé straně je velice senzitivní. Pozná Ivana, zamiluje se do něj. Opravdu zamiluje. Ona miluje na sto procent. Všechno v životě dělá na sto procent. Žije přítomným okamžikem,“ vysvětluje Gruszka.

Ivan utíká z domova, aby se vydal na nekonvenční pouť oslavující svobodu a umělecké ideály. Žije přítomným okamžikem, obdivem k surrealismu a krásným ženám. Život se zdá být báječný. Inspirující erotické hry, hádky, dobovou hudbu, ale i dramatické politické změny prožívá s Janou naplno.

„Ivan je zpočátku velmi naivní. Stává se z něj rebel z podstaty a mladického vzdoru proti autoritám. Nezáleží mu na hmotných věcech, nechce být omezován duchovně. Odtud pramení jeho buřičství. Ta potřeba vnitřní svobody s sebou nese to, že Ivan vzdoruje, bojuje, nechce se dát,“ říká hlavní představitel Kryštof Hádek. Jana s Ivanem se vyhýbají povinnosti pracovat, spřádají fantastické plány do budoucnosti, živí se drobnými krádežemi a plánují útěk do Paříže. Střet s mocí však přichází tvrdě a nečekaně…

V hlavní příběhové linii vidí Mašín nadčasové sdělení. „Film je o střetu bytostného individualisty se systémem. Hlavní hrdina zosobňuje tradici estetických a filozofických buřičů, kteří se odmítají nechat spoutat systémem, ať už je jakýkoliv. Film klade otázku, do jaké míry se má člověk nechat válcovat institucemi a státní mocí, a to v jakékoliv formě. A to je téma žhavé zejména dnes, kdy jsme neustále konfrontováni s mocí médií, finančních korporací, kdy politici manipulují s veřejným míněním a svobodně myslící jedinec je jim vysloveně překážkou,“ domnívá se režisér.

Film dobový a mezinárodní

3 sezony v pekle se v kinech objeví 26. listopadu. Film vznikal v česko-německo-slovenské koprodukci, jedním z koproducentů byla i Česká televize. „Karolina říkala text polsky, já česky. Ty jazyky jsou si hodně podobné a já jsem navíc znal její repliky ze scénáře v češtině. Takže to dobře fungovalo. Mimo natáčení jsme pak spolu mluvili anglicky,“ popisuje Kryštof Hádek, jak probíhala komunikace během mezinárodního natáčení. Ve filmu hrají herci z Česka, Slovenska, Polska, kameraman je Islanďan.

Natáčelo se v 48 lokacích. Ve filmu hraje 1200 komparsistů, bylo použito 68 historických osobních aut, 5 motorek, 3 autobusy a 15 vojenských vozidel. Jednou z nejnáročnějších částí natáčení byly práce v Liberci, kde se točila poválečná Vídeň, na níž jsou stále dobře viditelné zničující válečné stopy. Celou noc proto nákladní auta navážela 65 tun suti na náměstí E. Beneše.