Slavný designer Luigi Colani přednášel na VŠUP

Praha – Portál ČT24 po letní přestávce pokračuje v kulturních on-line přenosech. Prvním z nich byla přednáška s proslulým německým designérem Luigim Colanim, která se uskutečnila 22. 10. 2009 od 10:30 hodin na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Colani vytvořil spoustu zajímavých návrhů automobilů, letadel, vlaků, motocyklů, ale také celých urbanistických konceptů měst budoucnosti. Záznam velmi zajímavé, inspirativní i a neotřelé přednášky se sugestivním a energickým přednesem Luigiho Colaniho je možné sledovat v archivu iVysílání ČT.

V roce 1960 spatřil světlo světa dvoumístný kabriolet Colani GT Spider, první, ale zároveň také poslední Colaniho vůz, který se dočkal sériové výroby. Ostatní návrhy byly příliš nekonvenční, takže nenašly investora, proto Colani stavbu svých návrhů sponzoroval z honorářů za design spotřebních věcí – nábytku, textilií, elektroniky a mnoha dalších. Mimo automobily navrhoval také design dalších dopravních prostředků: motocyklů, vlakových souprav i letadel.

„Země je kulatá, všechna nebeská tělesa jsou kulatá a pohybují se po kulatých nebo oválných elipsách. Stejný obrázek kulovitých malých světů obíhajících se navzájem se nám naskytne, když se ponoříme do mikrokosmu. Dokonce i při namlouvání živočišných druhů nás eroticky dráždí kulaté a oblé tvary. Proč bych se měl přidat ke zbloudilé mase, která chce všechno dělat hranaté? Budu následovat filosofii, již razil Galileo Galilei: Můj svět je také kulatý,“ říká Luigi Colani, neúnavný vizionář a průmyslový designér, který se zabýval snad každou oblastí designu. Automobily, letadla, motocykly, fotoaparáty, klavíry, kuličková pera, a dokonce i uniformy švýcarských letušek nesou jeho nezaměnitelný styl. 

Umění včera a dnes (VŠUP) (zdroj: ČT24)

Colani spolupracoval také se stájí F1, pro kterou postavil automobil Eiffelland, který absolvoval osm Velkých cen a šokoval zejména absencí postranních zrcátek, které nahradilo jediné zrcátko vepředu uprostřed. V roce 1981 navrhl model Citroen 2CV, který ve své době překonal rekord a stal se nejúspornějším automobilem se spotřebou 1,7 litru na 100 km.

Luigi Colani se narodil roku 1928 v Berlíně jako syn polské herečky a švýcarského filmového architekta. Po skončení druhé světové války studoval Colani sochařství na berlínské univerzitě a poté odjel do Paříže, kde se na Sorbonně věnoval studiu aerodynamiky. Velký úspěch slavil již jeho první realizovaný návrh – šlo o automobil na podvozku Alfa Romeo, který jako první překonal desetiminutovou časovou hranici na Severní smyčce v Nürburgringu. Nyní je automobil k vidění v muzeu Martini Rosso. Colani v současné době žije v německém Karlsruhe a stále navrhuje pro řadu firem, mimo jiné i pro německou společnost Grund.

  • Luigi Colani / Harley Davidson zdroj: VŠUP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1186/118567.jpg
  • Luigi Colani / letadlo zdroj: VŠUP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1186/118586.jpg
  • Luigi Colani / klavír zdroj: VŠUP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1186/118574.jpg
  • Luigi Colani / Ferrari Testa d´Oro zdroj: VŠUP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1186/118566.jpg