Recenze: Next Targets - Misař/Absolon

Zajímavý a v Praze přece jen ojedinělý vhled na současnou mladou scénu přináší dramaturgie výstavní síně Chemistry. Nejenže není navázána na žádnou viditelnou kurátorskou lobby, tvrdohlavě si šlape po svém. Provozovatelé si například vymysleli sérii výstav Příští terče, ve kterých by chtěli postupně představovat ty nejmladší, v podstatě ještě studující malíře, slibující zajímavý vývoj.

To je dost náročný program, protože volit v prvních ročnících  uměleckých vysokých škol není příliš lehké. Na druhé straně to však může být vzrušující a pro zatuchlou pražskou výstavní scenérii osvěžující.

Mladí, hledající, dobří!

První díl série začíná navštívenkou dvou brilantních ateliérů z pražské AVU. Podíváme se na práce žáků Michala Rittsteina a Jiřího Sopka, což samo o sobě není nezajímavé. Kurátoři si navíc vymysleli svérázný způsob vzájemných vazeb představovaných autorů - chtěli by „podtrhnout společné rysy a komunikační linky, díla obou autorů by se měla vzájemně podporovat a doplňovat, jejich společná prezentace by měla dát vyniknout jejich společným rysům i vzájemným odlišnostem a být dalším odrazovým můstkem umělecké kariéry obou autorů“.

Jak se záměr daří naplňovat? V každém případě jsou oba autoři dobrými malíři (což sice předpokládáme, není to však v Praze vždy jisté…). Václav Misař se zamýšlí nad možnostmi předat malířskou formou nesdělitelné vazby nenápadných dějů a ne-dějů v prostředí malého všedního pokoje, Tomáš Absolon si užívá na třeskuté zlaté petrodvorských fontán či na zvířecích motivech. Oba však hlavně prožívají mladickou rozkoš z malby, hledají své budoucí směřování a postoje. Nejsou zde vystavena díla poslední, jedná se obrazy z nedávného období, které asi oba pokládají za stylově lehce uzavřené, protože v rozhovorech lehce naznačují jiné současné námětové i stylové směřování.

Upřímnost a otevřenost, mladost a samozřejmě i určitá nehotovost jsou zjevnými hodnotami a přínosy celé prezentace. Hledání cesty a cit pro pravdu - tak navíc oba dva posuzují hlavní momenty současné fáze své tvorby. Příjemné vinohradské výstavní intermezzo sluší všem zúčastněným a pomáhá zejména galerii v jejím pozvolném profilování.

Jména autorů (jejich díla zde budou k vidění do 26. dubna) si budeme muset zapamatovat, stejně jako jednoduchou adresu malé galerie. Je to dobrá investice.

The Chemistry Gallery

U Kanálky 4, Praha 2 - Vinohrady