Národní divadlo připravilo inscenační bonbónek jménem Rinaldo

Praha - Jako připomínku 250. výročí úmrtí skladatele Georga Friedricha Händela uvádí pražské Národní divadlo jeho operu Rinaldo. Dílo z roku 1711 vzniklo na objednávku za čtrnáct dní, mělo obrovský úspěch a započalo novou éru operní hudby. Rinaldo zazněl v Národním divadle poprvé, inscenaci s intimní scénou nasvícenou svíčkami připravil pro scénu Stavovského divadla mezinárodní evropský tým.

"Je to hudba, které se nemusí žádný návštěvník bát, ani ten, který nemá s operou žádné zkušenosti, říká o Händelově díle dirigent orchestru Collegium 1704 Václav Luks.

Příběh křižáckého rytíře Rinalda a orientální kouzelnice Armidy, který je ztvárněním epizody z renesančního eposu Torquata Tassa Osvobozený Jeruzalém, připravili pro Národní divadlo francouzští tvůrci v čele s režisérkou Louise Moatyovou a dirigentem Václavem Luksem; inscenátoři pro uvedení Rinalda angažovali jeho soubor Collegium 1704, který se na interpretaci staré hudby zaměřuje.

„Inscenační tým má evropské složení, jsou tam Němci, italští pěvci, francouzští tanečníci. Vlastně je to opakování historické zkušenosti, kdy operní soubory byly vesměs mezinárodního složení,“ uvádí v rozhovoru pro ČT24 režisérka Louise Moatyová.

Händelova opera se věnuje té části Tassova eposu, která pojednává o vášnivém vzplanutí kouzelnice a královny Damašku Armidy k Rinaldovi. Armida unese Rinaldovi jeho snoubenku Almirenu, pro niž Rinaldo podstupuje nebezpečnou cestu za jejím vysvobozením. Na této cestě jej čeká mnoho nástrah, kouzel a především sama divoká a vášnivá Armida, která se do něj zamiluje.

„Osvětlení scény svíčkami není jen formální připomínka starých tradic. Způsob tohoto osvětlení je důležitou součástí představení. Je to oheň, je to důležitý živel pro hru a zpěv, pro inspiraci a celkový náboj inscenace,“ vysvětluje režisérka.

Co se pěvecké náročnosti týká, Marie Fajtová, představitelka Armidy, upozorňuje: „V dobách Händela bylo bel canto na nejvyšší úrovni. To znamená, že zpěvák musel dokonale ovládat techniku hlasu, dá se tedy říci, že Händelova tvorba je poměrně náročná, pokud se zpěvu týká.“

Představení bude mít v Národním divadle po premiéře jen 6 repríz, pak se vydá na turné po Evropě, po němž se opět na naši první scénu vrátí.

Sólistka opery Národního divadla
Zdroj: ČT24