Havlovo Odcházení se v Arše setkalo s mimořádným ohlasem

Praha - S mimořádným ohlasem zaplněného Divadla Archa v Praze se dnes setkala světová premiéra hry spisovatele, dramatika a někdejšího prezidenta České republiky Václava Havla Odcházení. Publikum ocenilo desetiminutovým potleskem režijní pojetí Davida Radoka a výkony hlavních představitelů v čele s Janem Třískou a Zuzanou Stivínovou. Diváci se skvěle bavili, živě reagovali na dialogy na jevišti i scénické poznámky z reproduktoru, které osobně načetl s ironií a vtipem Havel. Toho pak na scéně přivítali potleskem vestoje.

Uvedení hry, kterou Radok nastudoval během pouhých šesti týdnů, provázely komplikace. Původně se měla hrát v Národním divadle nebo na Vinohradech. Od rozhodnutí k realizaci tak uplynula krátká doba pěti měsíců.

Projekt byl připraven výhradně ze soukromých zdrojů díky finančním i věcným darům firem i jednotlivců ve složité ekonomické situaci této pražské scény, která dosud na letošek nezískala z rozpočtu města ani korunu. „Je to ostuda pro veřejný sektor,“ komentoval to tento týden ředitel divadla Ondřej Hrab. V hledišti proto usedli především sponzoři, autor hry s chotí Dagmar a ministr kultury Václav Jehlička.

V Arše se Havlova hra ocitla poté, co loni ztroskotaly pokusy uvést ji v Národním divadle a na Vinohradech. Krizový moment nastal, když uprostřed zkoušek z projektu odstoupila vzhledem ke zdravotním problémům autorova manželka Dagmar Havlová. Nahradila ji Stivínová, která byla původně obsazena do menší role. Přitom angažmá bývalé první dámy bylo jednou z podmínek uvedení hry a Havel jí psal roli „na tělo“. Někdejší prezident však věří, že si postavu přítelkyně odstupujícího kancléře zahraje, třeba i v jiné inscenaci. „Není všem dnům konec,“ řekl.

V dalších rolích se objevili například Petra Lustigová, Vlasta Chramostová, Bořivoj Navrátil, Jan Skopeček a Ivan Řezáč.

Hra je podle jejího autora o vladaři, který skončil svou vládu a dvůr, který měl kolem sebe, se začíná drolit. Mezi lidmi, kteří odcházejícího panovníka obklopují, se objevují známé archetypy patolízala či zrádce. Dramatik se prý nechal inspirovat i Shakespearovým Králem Learem, ale i Čechovovým Višňovým sadem, ve kterém se rovněž objevuje motiv opouštění domova.