Intimita, odpuštění a křehkost v Pokoji 304

Karlovy Vary – Drama dánské režisérky Birgitte Stærmoseové Pokoj 304 se odehrává během tří dnů a točí se okolo tajemného výstřelu. Hrdinům proplétajících se příběhů je těsno nejen ve vlastních životech, ale také v uzavřených zdech jednoho kodaňského hotelu. Stærmoseová snímek, který je jejím celovečerním hraným debutem, osobně ve čtvrtek představila na 46. ročníku karlovarského festivalu.

Dánská režisérka natočila několik krátkých snímků, které byly promítány v Sundance nebo v Berlíně. „Ráda vyprávím příběhy v krátkých filmech, protože v nich si vyberete jeden klíčový okamžik ze života protagonisty a můžete o něm hodně říci,“ prozradila. Baví ji ale i dokumentární tvorba, jíž se také věnuje. Například hned její první dokument Out of Love (2008) získal zvláštní cenu na Berlinale.

„Myslím, že i natáčení hraného filmu je zčásti dokument, protože musím hodně pozorovat,“ domnívá se. Pokoj 304 je jejím celovečerním hraným debutem. Jeho leitmotivem je téma intimity, odpuštění a lidské křehkosti. Vypráví o lidech, jejichž diametrálně rozdílné životní příběhy se postupně protnou, ať již náhodou, či úmyslně: do hotelu přijíždí osamělá letuška toužící po lásce, pracují zde emigranti posedlí touhou po pomstě, zoufalý manažer hotelu, žena opuštěná manželem či recepční, který se marně snaží více se usmívat na příchozí hosty.

Rozhovor s Birgitte Stærmoseovou (zdroj: ČT24)

Stærmoseová velkou pozornost věnovala vizuálnímu stylu snímku. „Točím filmy hlavně proto, že se mi líbí znázornit, jak vnímáme svět, a ráda to vizuálně vyjadřuji, nejde mi jenom o dialog,“ vysvětlila režisérka. V současnosti spolupracuje s dramatikem Peterem Asmussenem na scénáři svého příštího snímku Julie's Face, který bude inspirován divadelní hrou Augusta Strindberga Slečna Julie. „Žijeme v době, kdy realita je často jen předstíraná, virtuální. Když z reality uděláte fikci, když je zkombinujete, to je to, co mě zajímá,“ naznačila Stærmoseová, na co by se chtěla ve své tvorbě ještě zaměřit.