Recenze: Mr. Nice

Zapálit si brko. Zhulit se! Dát si práska. Sjet se! Vítejte v bratrstvu věčné lásky, kde jsou všichni šťastní. Vítejte v rychlém pruhu, kterým se řítí nejhledanější muž Velké Británie 60. let Howard Marks, globální dovozce trávy, kterou chtěl zkouřit celý ostrov i přilehlé okolí. Toto je (alespoň v hlavních obrysech) pravdivý příběh svérázného „selfmademana“, který pochází z velšských údolí, kde bylo vždycky více hospod nežli kostelů, což možná zásadně poznamenalo jeho život. Ve škole válel, proto ho ostatní čas od času zmlátili a posléze na Oxfordu si dal ze zvědavosti prvního čouda a brzy nato rozjel první kšeft. Nebyl to žádný váhavý střelec, tenhle Howard Marks, který to ve své branži dotáhne daleko…

Původně nechtěl být drogovým dealerem

V razantně zjednodušené definici je totiž drogový dealer ten, kdo nakoupí víc, než co dokáže sám vykouřit (ne, že by se o to Howard nepokusil). Když ale zjistil, že na to vyhulit celou dodávku sám fakticky nemá, začal přebytky prodávat jiným. A bylo komu, protože tehdy (v 60. letech) se z Oxfordu hulilo jako z elektrárny. A když to už bylo i na děkana příliš, přestal se Howard  (který dokázal již tehdy balancovat na hranici únosného rizika) načas sjíždět, začal víc číst a zakrátko odešel z Oxfordu s magisterským diplomem, aby se dál už mohl naplno věnovat jen kšeftu. Takhle jednoduše to na (některých) prestižních univerzitách chodí.

Tak začala strmě stoupat kariéra muže, který na svém vrcholu údajně disponoval 43 falešnými identitami, 89 telefonními linkami, 25 mezinárodními společnostmi, kde se většinu času praly špinavé prachy – a když byl úrodný rok dokázal propašovat kolem 30 tun drogy, po které ti zaručeně jebne. Jenomže tak dlouho se chodí se džbánem…., až vás navlečou do tepláků ve federálním nápravném zařízení United States Federal Penitentiary v Indianě.

Mezi Obchodníkem se smrtí, Kokainem, Mafiány a Trainspottingem

osciluje „skoropravdivý“ příběh Mr. Nice, tak jak ho za slušných sto tisíc liber sepsal poté, co ho pustili předčasně z „báně“. Režisér Bernard Rose (Candyman) nelpí na ortodoxní režii, spíše vymezuje mantinely a v zásadě respektuje více atmosféru doby, nežli přesnou dikci předlohy. Všichni v tomhle filmovém drogovém byznysu si občas dají čouda, aby srovnali krok s ostatními, a Bernard Rose jim navíc dává i volnou ruku (nebo ten pocit zdařile vzbuzuje), protože chce, aby se barvitým příběhem Howarda Markse spíše inspirovali, nežli ho mechanicky deklamovali. Rozžhavit brko a dát si šluka, popařit, pokouřit nebo se alespoň tvářit zhuleně, ale hlavně se z toho nepodělat – to je lakonické (a pro příznivce lehkých drog přijatelné) motto této s nadhledem stylizované skicy krále dealerů. V odlehčeném aranžmá autorského opusu Bernarda Roseho se jím Howard stal jakoby mimoděk, čemuž lze ovšem jen těžko uvěřit. Mr. Nice je v jeho pojetí totiž komponován jako

Nonstop drogový happening,

jehož protagonistou je vlastně sympaťák(!?), se kterým si užijete hodně legrace. O drsné realitě drogového byznysu se toho tu ale moc nedozvíte. Jakoby všichni, kdo tohle točili, byli tak trochu sjetí, neboť měkká droga není hřích a být sjetý je cool. Takto založený příběh zadělává na modelové „one man show“ titulní postavy, jíž Rys Ifans dodává charisma, které byste mohli házet lopatou. Ale navzdory tomu, že jeho život je opentlený pletkami s MI6, IRA či Mafií a že mu celou dobu přihrává, co jí síly stačí Chloe Sevignyová (Kluci nepláčou), válcuje všechno živé na place svým nervním a neukrotitelným výkonem bytostný pošuk David Thewlis, neřízená střela, která své sekvence dokáže rozpumpovat, jakoby v každé šlo o život (což také nezřídka jde).

Tenhle pseudoportrét je především mixem zábavy a chytře namíchané faktografie, která se hodí do krámu. Mezi zásilkami Černého Pákistánu a Černého Afghánu ovšem sem tam probleskne i něco navíc. Podle pravidel japonské deskové hry Go, je-li kámen obklopen jinými kameny, vypadává ze hry. V životě to bývá často podobné. A v příběhu Howarda Markse je to takřka nevyhnutelné. Co jiného lze taky očekávat od  muže, který nechápe proč vyhlašovat válku drogám, když jsou to jenom rostliny.

MR. NICE - Velká Británie 2010, 121 min., české titulky, 2 kopie. Scénář, režie, kamera: Bernard Rose. Hudba: Philips Glass. Hrají: Rys Ifans (Howard Marks), Chloe Sevigny (Judy Marksová), David Thewlis (Jim McCann).

V kinech od 21. dubna 2011

• Mr. Nice zdroj: Film Europe http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2489/248857.jpg
  • Mr. Nice zdroj: Film Europe http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2489/248858.jpg