Recenze: Tropické, barevné a roztančené Rio

Není to tak dlouho, co jsme se společně s rozmazlenými zvířátky z newyorské zoo vydali na Madagaskar nebo se vrátili v doprovodu bezkonkurenčního veverčáka o pár milionů let zpět v čase, do Doby ledové. Tvůrci posledně zmiňovaného animovaného snímku nás tentokrát lákají do brazilského Ria de Janeira a jeho pestrobarevné džungle, rozrůstajícího se velkoměsta, na rozpálené písečné pláže i na slavný karneval. Bude tam ale taky taková zábava?

Film Rio je příběhem vzácného papouška jménem Blu, který žije na malém městě se svojí paničkou Lindou, s níž tvoří nerozlučnou dvojku. Linda ho před léty zachránila před pašeráky, kteří ho ještě jako papouščí miminko ulovili uprostřed brazilského pralesa a odvezli ho do zasněžené Minessoty. Blu se kvůli tomu sice nikdy nenaučil létat, ale v pohodlí Lindina domova se natolik zabydlel, že pro něj není problém uvařit kávu, připravit snídani nebo si vyčistit zuby.

Když jednoho dne Linda zjistí, že Blu je posledním samečkem papouška svého druhu na světě, vydají se společně do exotické Brazílie za papoušicí Perlou, která žije v samotném srdci Ria de Janeira. Krátce po jejich setkání jsou ale Blu a Perla uneseni skupinou obchodníků se zvířaty. Za pomoci chytré a životem na ulici zocelené Perly a partičky upovídaných městských ptáků se jim sice podaří uprchnout, ale vyhráno rozhodně nemají…

V klasickém klišoidním scénáři nechybí sympatický hlavní hrdina, i když na domácího mazlíka trošku netradičně papoušek, který miluje kakao s marshmallow a svojí klec se zrcátkem a zvonečkem, krásná polovička, kterou se snaží sbalit na píseň Lionela Richieho, protože ta zabere zaručeně vždycky, ani v tomto případě pták-záporák, jenž hodlá za každou cenu překazit dobrodružný útěk před neuvěřitelně přitroublými únosci. Nezbytná honička je ovšem docela vtipně zasazena do právě zahájeného karnevalu, probíhá totiž (mimo jiné) na alegorických vozech.

Budeme se u filmu bavit tak jako u Doby ledové, po které má být Rio největším a nejambicióznějším animovaným snímkem studií Blu Sky a Twentieth Century Fox Animation? Zábava během filmu se pohybuje jako na horské dráze. Hluboko se propadá během scén s rappujícími městskými ptáky, doprovázejícími hlavní hrdiny, což je ještě podtrženo ohavným a kostrbatým českým dabingem, nebo pokusy asi zřejmě lehce mentálně narušeného ornitologa dorozumívat se ptačí řečí. Dojem ovšem značně vylepšuje například vtipná zlodějská opičí subkultura nebo (občas) nechutně slintající buldok Luiz. Některé scény jsou skutečně povedené a originální. Kouzlo jim dodává navíc 3D rozměr, který dopřává například i pohled na překrásné Rio z ptačí perspektivy. A co se barevnosti týče, je Rio skutečnou pastvou pro oči.

RIO: USA (2011); FOX. 3D, 96 min. Scénář: Don Rhymer, režie: Carlos Saldanha, kamera: Renato Falcão, hudba: John Powell. V českém znění hrají: Michal Holán, Jolana Smyčková, Jana Mařasová, Filip Jančík, Jan Vondráček.

• Rio / Blu a Linda zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2477/247616.jpg
  • Rio / karneval zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2477/247627.jpg
  • Rio zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2477/247626.jpg