Recenze: Jack se chystá vyplout

Čeho se nám z americké filmové distribuce dostává skutečně přehršel, jsou romantické filmy. Žánrově sem spadá i režisérská prvotina Philipa Seymoura Hoffmana Jack se chystá vyplout (Jack Goes Boating). Film s na první pohled možná nezáživným, ovšem přesně vystihujícím názvem však nabízí tak trošku jinou romantiku, která (naštěstí) postrádá pro americké romantické filmy tak typickou povrchnost. „Myslím, že nejlepší věc na filmech je, když se podaří vytvořit skutečné postavy zažívající uvěřitelné příběhy, se kterými se divák může ztotožnit a z kina si něco odnést,“ říká jeden z producentů filmu, Peter Saraf. Příběh houpající se v rytmu reggae nenásilně a s lehkostí balancuje mezi radostí a smutkem, ostatně tak, jak tomu ve skutečných lidských vztazích bývá.

Jack (Philip Seymour Hoffman) je řidičem limuzíny, jenž sní o práci v newyorské hromadné dopravě a miluje reggae. Většinu času tráví se svým spolupracovníkem a nejlepším přítelem Clydem a jeho ženou Lucy. Ti Jacka seznámí s Connie (Amy Ryan), která s Lucy pracuje v brooklynském pohřebním ústavu. Connie má na svého nového přítele dobrý vliv – Jack se učí vařit, jde za novou kariérou a učí se plavat, aby v létě mohl vzít Connie na její vysněnou projížďku na lodičce. Zatímco však Jack a Connie pomalu propadají své lásce, manželství Clyda a Lucy se začíná hroutit. Sledujeme, kterak se oba páry musí vyrovnat s nevyhnutelným osudem svých vztahů. Film dokresluje příjemná hudba například od amerických nezávislých písničkářů Grizzly Bear a Fleet Foxes.

Jack se chystá vyplout původně vznikl jako divadelní hra produkovaná společností LAByrinth Theater Company, která byla uměleckým domovem Philipa Seymoura Hoffmana a Johna Ortize (uměleckých ředitelů společnosti), stejně jako několika nejuznávanějších neworských divadelních umělců. Hra, kterou napsal člen společnosti LAByrinth Bob Glaudini a režíroval Peter DuBois (nynější umělecký ředitel Huntington Theatre Company), se hned zpočátku setkala se skvělým kritickým přijetím i komerčním úspěchem. V hlavních rolích zářili Hoffman, Ortiz, Rubin-Vega a Beth Cole.

„Jako režisér jsem musel být neustále k dispozici ostatním. A co se týče mé herecké role, je to malý film se čtyřmi hlavními hrdiny. V mnoha scénách jsou pouze dva herci, takže půlku filmu neslezu z plátna. To pro mě bylo ošemetné. Myslím, že není zdravé o sobě přemýšlet tak moc, jako jsem po dobu natáčení musel já.“ /F. S. Hoffman o dvojí roli režiséra a herce/

Příběh mapuje tři různé podoby a úrovně vztahů. Nově vznikající vztah lehce flegmatického Jacka a mírně nervově labilní Connie, v základech se otřásající manželství nevěrné Lucy a (ne)věrného Clyda a bratrskou lásku Jacka, jenž metamorfuje z flegmatika v cílevědomého a pro svou lásku oddaného muže, právě s Clydem, jeho oddaným spolupracovníkem, přítelem a učitelem plavání. Glaudini říká, že hlavní myšlenka příběhu vychází z osobního neštěstí. „Zpočátku to bylo o nejstrašnějším vztahu, jaký jsem si uměl mezi dvěma postavami představit,“ říká. „Jak příběh postupně vznikal, postavy mi to naštěstí nedovolily. Přesto jedním z témat, které zůstalo, je, že i když jsme schopní odpustit zradu, nemusíme se s ní smířit.“

Postava outsiderského hlavního hrdiny v bravurním podání Hoffmana kupodivu nevzbuzuje lítost, i když by tomu tak s pohledem na obtloustlého neupraveného Jacka s ústy stále lehce pootevřenými mohlo být. Jeho odhodlání naučit se plavat, aby mohl svou lásku svézt v létě na lodičce, naučit se vařit, protože pro ni ještě nikdy nikdo neuvařil, a vůbec udělat všechno pro to, aby byla šťastná, významně mění jeho portrét. I když je Jack tak trošku „mluvka“ (trošku menší než Pavel Landovský ve Vratných lahvích), každý v jeho okolí ho má rád. Většina diváků si ho jistě také oblíbí. Uvidíme, zda si ho oblíbí i Connie a splní tím alespoň jeden prvek společný americkým romantickým filmům.

Jack se chystá vyplout (Jack Goes Boating, USA 2010), 89 min. Režie: Philip Seymour Hoffman. Hrají: Philip S. Hoffman, John Ortiz, Amy Ryan, Dauphne Rubin-Vega a další.

• Jack se chystá vyplout zdroj: Aerofilms http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2451/245003.jpg
  • Jack se chystá vyplout zdroj: Aerofilms http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2451/245002.jpg