Recenze: Divadlo Svoboda

Praha – Dokumentárním snímkům se v České republice daří. Jeden z těch povedených přináší do distribuce společnost CinemArt. Dokument nazvaný Divadlo Svoboda je osobitým portrétem uznávaného scénografa Josefa Svobody /1920 -2002/, spoluzakladatele slavné Laterny magiky, který realizoval více než 750 scénografií po celém světě. Dokument, vznikající po celé Evropě, zachycuje Svobodův život a jeho mistrovské dílo na předních světových divadelních scénách. Hlavní linií filmu je pátrání vnuka Jakuba Hejny po osobnosti jeho zesnulého dědečka, slavného scénografa.

Díky subjektivním pohnutkám a osobním vazbám představuje film Svobodovu výjimečnou osobnost tak, jak ji dosud málokdo zná. Navíc tak činí s obdivuhodnou objektivitou, bez zbytečného patosu a s překvapivým, někdy až černým humorem.

Snímek začíná vtipnou a originální sekvencí, kdy si Jakub Hejna jde do setmělého a zavřeného Národního divadla pro bustu svého dědečka, kterou pak používá jako motivující rekvizitu pro své rozhovory s lidmi, kteří měli ke Svobodovi nějakou vazbu. Obcházení respondentů s bustou je nosný rámec, který přináší vítané odlehčení v jinak seriózním vyprávění. Ale zdá se, že původní myšlenka na využití sochařského portrétu byla možná širší a jako by se od toho během natáčení trochu ustoupilo. Busta totiž má na čele připevněnou kamerku, ale pohledu z ní se divákovi dostane jen minimálně.

Reportáž Jiřího Svobody (zdroj: ČT24)

Ke kladům dokumentu patří, kromě osobitého rukopisu, snaha o co nejobjektivnější pohled na rozporuplnou osobnost výjimečného scénografa. Jeho vnuk odhaluje otevřeně jak neobvyklý talent a neuvěřitelnou pracovitost, tak i slabiny a slabosti, nedostatky a pochybení svého dědy, z nichž nejkontroverznější je jeho přiznaná spolupráce s StB. Pravděpodobně se k této problematické životní kapitole váže mnohoznačný název Divadlo Svoboda nejvíce.

Přestože většina dotazovaných Svobodovu práci obdivuje a vyzdvihuje, Hejna prostřednictvím dalšího světově uznávaného scénografa Jaroslava Maliny ukazuje, že ne všichni považovali do detailů vymyšlenou a technicky dokonalou Svobodovu scénu za úžasnou. „Pro mne to bylo všechno moc technokratické a čisté, já dělám scénografii špinavou, ale živoucí,“ říká v dokumentu Malina, který navíc jako jediný nenalézá žádnou omluvu pro Svobodovu kolaboraci s režimem.

Divadlo Svoboda je jediným českým dokumentem, který se osobností a dílem Josefa Svobody komplexně a hlouběji zabývá. Objevují se v něm i unikátní, dosud nikdy nezveřejněné archivní materiály týkající se Svobodovy práce, ale i jeho soukromého života. Ale zřejmě snaha o co největší komplexnost má za následek přílišnou délku, skoro sto minut dokumentu je opravdu hodně a zbytečně to snižuje celkový vjem jinak zdařilé výpovědi.

Josef Svoboda, poprvé použil v divadle laser, vymyslel světelnou stěnu či speciální světla, která nesou po celém světě jeho jméno: Svoboda. Byl profesorem honoris causa, francouzským rytířem kultury (Řád čestné legie), nositelem řádu práce, národním umělcem… Spolupracoval s takovými velikány jako Lawrence Olivier nebo Friedrich Dürrenmatt. Zemřel v roce 2002 ve věku 82 let a téměř do poslední chvíle pracoval.

  • Divadlo Svoboda zdroj: CinemArt http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244910.jpg
  • Divadlo Svoboda zdroj: CinemArt http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244912.jpg
  • Divadlo Svoboda zdroj: CinemArt http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244911.jpg
  • Divadlo Svoboda zdroj: CinemArt http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2450/244905.jpg
Vydáno pod