Recenze: Hop

…a je tu velikonoční zajoch. Zcela výjimečný ušák, který hraje na bicí, kadí bonbony a mluví. To se v animovaných komediích stává. Přestože si na Velikonoce ještě skoro měsíc počkáme, přihopsal snaživě s předstihem, jako marketingový maskot supermarketů, kde se již nějakou dobu prohýbají regály pod tíhou čokoládových vajíček, zajíčků, pestrobarevných lentilek a dalších velikonočních pamlsků. Napadlo vás někdy, kde se všechny tyhle dobroty berou? Inu odkud jinud než z Velikonočního ostrova, kde žije ve své jamce chráněné sezonní zvíře - velikonoční zajíček. To přece ví každé malé dítě.

Problém je, že tenhle mladý ušák nectí tradici, nechce být korunován jako kultovní živočich Velikonoc a také nechce převzít zajícovu továrnu na velikonoční čokoládu od svého otce (nezaměňovat za Karlíka a jeho továrnu na čokoládu, která byla hodně podobná). O nic z toho nemá zájem, protože ho ze všeho nejvíc baví vařit na bicí a probubnovat se k tomu, aby se stal uznávaným rockerem. A protože to byl zajíc egoista, došlo mu, že pro svůj sen musí rychle něco udělat, nebo bude na Rapa Nui do konce života jen koulet čokoládová vejce a ohryzávat v koutě mrkev. I když to ze zaječí životní perspektivy není zase až tak špatná vyhlídka, bude nejlíp včas zdrhnout z čokoládové říše a rozbalit to v zaslíbeném městě šoubyznysu L. A.

Když ho cestou přejel poctivé práci se zatím zdárně vyhýbající flákač Fred O´Hara, pochopil mazaný ušák, že z něj může, alespoň pro začátek, vyrazit slušné bydlení. Ostatně O ´Hara je vcelku sympatický chlapík, který má podobnou náturu a vlastně se od něj liší jen tím, že má o něco kratší uši, bonbony (zatím) nekadí a v dětství se zřejmě potkal s jeho tátou, což (jak se pozdějí ukáže) ho osudově poznamenalo.

Když chcete v L. A. prorazit, musíte předvést něco, co tady ještě nebylo a co vzbudí údiv a zájem. A dobré místo, kde to předvést je show Hoff (rozuměj David Hasselhoff), kde by mohl mluvící a bubnující zajíc zaujmout (řekněte, kolik takových znáte?). David Hasselhoff se sice ve svých skoro šedesáti už ničemu nediví, za což může zčásti kořalka a zčásti fakt, že toho jako plavčík z Pobřežní hlídky zažil s Pamelou (co by za to Borat dal) a dalšíma holkama v plavkách opravdu dost – ale rytmem posedlý zajíc ho dostal.

Cesta ke slávě je na dosah, ale po zdech losangelských mrakodrapů již slaňují příslušníci elitní jednotky zaječích Růžovýh baretů, drsní pink frajeři, cílem jejichž mise je vyexpedovat uprchlíka zpátky na rodný Velikonoční ostrov. Tam zatím úlisný kohout Carlos (připomínající Kaiserova slizkého Viktora z Havlova Odcházení) připravuje slepičí převrat, ve které se, milé děti (které jste Odcházení asi neviděly), velikonoční kuřátka projeví jako pěkní hajzlové.

Po Garfieldu 2 (kterým definitivně doprznil komiksový vzor) a pištících veverkách (viz Alvin a Chipmunkové) se nezničitelný milovník animáků, kudrnáč Tim Hill, pustil do další akce, nepochybně s důvěrou, že dopadne lépe. Nestalo se tak! Natočit animák o Velikonocích je (po těch povinných vánočních) docela logické, stejně jako učinit jeho klíčovou postavou velikonočního zajíce. Ostatní, včetně Freda v nudném podání Jamese Marsdena (který evidentně navštěvuje spíše fitko nežli herecké kursy) či Kaley Cuocoové (která je alespoň příjemná na koukání) téhle egoistické, počítačově vygenerované potvoře, která je nejsympatičtější, když si hraje na „mrtvého“ plyšáka, jen stereotypně přicmrdují.

Hop je totiž oblíbená kombinace animovaného a hraného filmu, který od přelomové Falešné hry s králíkem Rogerem (na sklonklu 80. let) ušel pořádný kus cesty. Nikoho dnes už nepřekvapí, jak dokonale spolu může svět „kreslounů“ a „praváků“ komunikovat, což je ale také v zásadě jediné, co v tomhle nudném, velikonočním spektáklu pro vděčná batolata, retardované adolescenty a pospávající rodinný doprovod funguje. S výjimkou několika prchavých okamžiků není čemu se smát, gagy se nekonají, slušné hlášky spočítáte na prstech jedné ruky, situační komiku typu zajícova zastávka v Playboy Mansion (až na několik předčasně dospělých) dětské publikum nepochopí a absence prsatých představitelek ve vedlejších rolích zase prohlubuje nudu dospělých.

A tak si během téhle řídké podívané říkáte, že nějaký blbý slepičí převrat přece osud Velikonoc ohrozit nemůže a v hlavě se vám rodí podezření, zda právě někdo nedělá vašemu potomkovi nebezpečnou díru do hlavy, že by se i on mohl (tak jako lempl Fred) někdy stát velikonočním zajícem. Nakonec je to ale přece jen o něco lepší než být vánočním krocanem nebo posvícenskou husou.

USA 2011, 95 min., 25 kopií. Režie: Tim Hill. Scénář: Cinco Paul, Ken Daurio, Brian Lynch. Kamera: Peter Lyons Collister. Hudba: Christopher Lennertz. Hrají (v českém znění): Martin Stránský, Petr Burian, Jaromír Meduna, Otakar Brousek, Michal Holán.

Premiéra: 31. března 2011

  • Hop zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2436/243599.jpg
  • Hop zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2436/243538.jpg
  • Hop zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2436/243598.jpg
  • Hop zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2436/243595.jpg