Recenze: Máma mezi marťany

Když nebudete, milé děti, vynášet odpadky a jíst brokolici, unesou vám maminku marťani. Za trest? To ani tak ne. Když budete hodné, možná vám ji unesou taky. Marťani totiž mají na sousední planetě Mars zdánlivě všechno – od perfektní organizace práce a disciplíny po vyspělé technologie. Jediné, co jim chybí, je pozemské „maminkovství“. Jednoduchá zápletka se zdánlivě jasným výchovným motivem však vyvolává zamyšlení nad tím, zda snaha o jistě ušlechtilý cíl splnit všechno to, co má animovaný film splňovat, nevyústí v nesmyslný a občas i nelogický výsledek.

Devítiletý Milo (Seth Green, v českém znění Jiří Köhler) je prototyp lehce uličnického kluka, který se co nevidět zařadí mezi puberťáky. S očima věčně vsloup bojkotuje a přidrzle komentuje všechny maminčiny příkazy. Po jedné takové hádce, zakončené vztekle slovy: „Kéž bych žádnou mámu neměl“, Milovu maminku (Joan Cusack, Hana Ševčíková) odnese skupina ufonků z Marsu. Ti si ji už předem vyhlídli jako příklad vzorného rodiče a chystají se vysát pro potřeby svých potomků její „maminkovství“, aby je použili do svých robotických chův. Film ukazuje Milovu výpravu, kterou podnikne na záchranu své unesené mámy, bez které, jak si záhy uvědomí, nemůže být. Divoké dobrodružství ve formátu 3D zahrnuje cestování načerno na vesmírné lodi, řízení komplikované víceúrovňové planety a ovládnutí mimozemského národa a jejich vůdce, respektive vůdkyně.

Ještě štěstí, že na své cestě po Marsu, kde tak docela nefunguje gravitace a je tam spousta dalších překážek, potká kolegu-pozemšťana Gribbla (Dan Fogler, Michal Novotný). Štěstí to je nejen pro malého Mila, ale i pro celý film. Nebýt totiž tohoto vtipného tlouštíka, těžko by se dalo na snímku najít něco jiného, co by animák spíš neházelo do kategorie průměrných, ani dobrých, ani špatných filmů. S pomocí Gribblovy technické inteligence a tak trošku rebelské marťanské anarchistky jménem Ki (Elisabeth Harnois, Kateřina Hrachovcová) se Milo vydává na záchrannou misi. Cesta samozřejmě (jak jinak) není snadná. Mars i celou jeho společnost ovládá nejvyšší vládkyně, feministka každým coulem. Marťanská „vyšší společnost“ je tak složená pouze z „žen“. Marťanští muži byli tak trošku exkomunikováni, protože se dostatečně nezapojovali do výchovy dětí a celkově se jevili jako zbytečný a obtěžující element. Byli tak odsunuti na vesmírné smetiště.

Z filmu, který přichází ve 3D, je patrný otisk jeho autora Simona Wellse (pra-pravnuk slavného autora sci-fi literatury H. G. Wellse). Režisér natočil již několik animovaných snímků, například Prince egyptského. Jeho jediný pokus o hraný film Stroj času nebyl hodnocen příliš kladně. Máma mezi marťany pokračuje v duchu jeho předchozích děl, která byla vyhrazena spíš mladším divákům. Film vznikl ve studiu Roberta Zemeckise ImageMovers, které spadá pod společnost Disney. Vznikl tak, jak je u posledních Zemeckisových filmů zvykem – pomocí motion-capturingu a počítačové animace. Animované postavičky se však až nápadně podobají těm z počítačové hry The Sims.

Zpočátku by se zdálo, že výchovným motivem filmu, jenž měl být jistě jedním z hlavních cílů, je trest za neposlušnost. V tomto případě by ale v podstatě bylo jedno, kdyby byl Milo hodný, stejně by únosu své maminky nezabránil. Jediným výchovným elementem tak zůstává uvědomění si, jak jsou rodiče v životě dětí důležití a že to s nimi vlastně myslí jen dobře. A že si to uvědomí(me) většinou až tehdy, když takového člověka ztratíme. Jestli to zabere u malých diváků tak jako u Mila, je otázkou. A hned druhou v řadě to, jestli má film šanci vůbec malé diváky v dnešní konkurenci animovaných snímků kupříkladu z dílny Pixaru nadchnout. Nechť děti posoudí samy.

Máma mezi marťany (Mars needs moms): USA, 88 minut. Režie: Simon Wells, scénář: Simon a Wendy Wells, kamera: Robert Presley, hudba: John Powell. Hrají: Seth Green (JiříKöhler), Joan Cusack (Hana Ševčíková),Mindy Sterling (Ludmila Molínová), Dan Fogler (Michal Novotný), Elisabeth Harnois (Kateřina Hrachovcová).

• Máma mezi marťany zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2422/242108.jpg
  • Gribble a Ki zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2422/242111.jpg
  • Máma mezi marťany zdroj: Falcon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2422/242116.jpg