Hvězdný tenorista Jonas Kaufmann nebyl prvoplánový

Praha - Poprvé před českým publikem dnes večer ve zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu zazpíval světově uznávaný německý tenorista Jonas Kaufmann. V populárním italském a francouzském operním repertoáru, s nímž představil i své poslední album Verismo Arias, ho doprovodil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod taktovkou německého dirigenta Jochena Riedera.

„Myslím, že možná mnohé posluchače překvapil,“ zhodnotila koncert hudební kritička Helena Havlíková. "Jonas Kaufmann není prvoplánový pěvec, jaké známe třeba u italských sólistů, například Pavarottiho. Nepoužívá žádné manýry nebo okázalosti, jakkoli je i výborný herec, soustředí se na hudbu, na slova a je neskonale vnitřně koncentrovaný a v tom je jeho síla, domnívá se.

Kaufmanna znalci považují v současnosti za nejlepšího představitele Dona Josého v Bizetově opeře Carmen. Potvrdil to při otevření loňské sezóny v milánské La Scale i na představeních v newyorské Metropolitní opeře. S touto rolí letos zavítá také do rodného Mnichova i do Tokia. Na newyorské scéně pak loni slavil jako první Němec úspěch s rolí malíře Cavaradossiho v Pucciniho Tosce. Kritici o něm psali jako o pěvci, který v této roli nyní nemá konkurenci.

Před třemi lety natáčel v Praze s Pražskou komorní filharmonií album Romantické árie, které se stalo světovým bestsellerem. Po dalších CD s německým repertoárem vydal před Vánocemi hit nazvaný Verismo Arias s italskými áriemi, které podle kritik nejlépe vyhovují jeho typu hlasu. Natočil ho s orchestrem Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod taktovkou Antonia Pappana.

Kromě italského a francouzského repertoáru s přehledem zvládá také náročné role v operách Richarda Wagnera. V mnichovské Bavorské státní opeře úspěšně ztvárnil Lohengrina, ve stejné roli debutoval také na loňském festivalu v Bayreuthu.

Další operní hvězdy na českých pódiích

Galakoncert jedenačtyřicetiletého Kaufmanna, jenž patří v poslední době k nejžádanějším pěvcům na světě, odstartoval největší události na české klasické hudební scéně v letošním roce. České publikum se může v první polovině roku těšit ještě na italskou mezzosopranistku Cecilii Bartoliovou, pro kterou bude koncert v Česku stejně jako pro Kaufmanna premiérou, nebo velšského barytonistu Bryna Telfera.

Charismatický Velšan zazpívá už dvacátého ledna v Obecním domě v ten samý den, kdy v Rudolfinu bude zazní Mahlerovy Písně o mrtvých dětech v podání amerického barytonisty Thomase Hampsona. Letní festivaly slibují další dvě slavná jména. Na Smetanově Litomyšli by měla vystoupit jihokorejská mezzosopranistka Sumi Jo a Dvořákova Praha má na programu koncert  maltského tenoristy Josepha Calleji.

Do výčtu hvězdných jmen patří i česká mezzosopranistka Magdalena Kožená. V únoru představí v Rudolfinu svůj zatím poslední projekt italských autorů první poloviny 17. století.