Louskáček není ideální manžel

Ostrava – Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského má ve svém repertoáru v současné době dva balety Petra Iljiče Čajkovského – Labutí jezero a Spící krasavici. 16. 12. k nim přibude třetí, který navodí sváteční pohodu. Louskáčka ostravská scéna hrála už před deseti lety, nyní se tanečníků ujal rusko-kubánský choreograf William Fomin. Sen o kouzlu Vánoc je v jeho pojetí netradiční.

Všechna tři jmenovaná Čajkovského díla spojuje pohádkový motiv. Louskáček vznikl podle námětu pohádky německého spisovatele E. T. A. Hoffmana, v premiéře byl uveden v prosinci 1892 v Petrohradě. Od té doby se dramaturgická i choreografická náplň tohoto baletu několikrát proměnila.

S novou interpretací přichází i kubánský choreograf žijící v Maďarsku William Fomin, který před čtyřmi lety představil v Národním divadle moravskoslezském inscenaci Purim aneb Volba osudu, v níž dominoval moderní tanec. Obdobně tomu bude i v případě Louskáčka, v němž se mísí moderní, neoklasické i klasické taneční styly.

Reportáž Evy Lankočí (zdroj: ČT24)

„Procházíme všemi druhy klasického i moderního tance. Tento Louskáček začíná vlastně moderním duetem, pak pokračuje přes neoklasiku a vyvrcholí křišťálovou klasikou,“ prozradila sólistka Olga Borisová-Pračiková. Fomin se podle svých slov snažil, aby choreografie promlouvala o dnešní době a k dnešnímu divákovi. „A samozřejmě i k dnešním dětem, proto jsem také v inscenaci použil hodně dětských interpretů od malé baletní školy našeho divadla až po konzervatoristy,“ vysvětlil.

Ve Fominově pojetí jsou Máša i princ Louskáček na počátku příběhu už dospělí a žijí v ne zrovna ideálním manželství. Mášu pak její otec kouzelným skutkem přivede nazpět do dětství, kdy se poprvé shledala se svým milým jako s loutkou a kdy ještě věděla, co je to láska. Máša se dostává do snu, v němž se lidé mění v pohádkové bytosti.

„Louskáček je jako pohlazení“

„Před lety jsme tu měli originální choreografii, tentokrát jsem chtěl zvolit něco nového. Myslím, že Louskáček má větší smyslnost, větší hloubku a že to bude velmi přesvědčivé představení,“ odhaduje šéf baletu NDM Igor Vejsada.

Přesvědčit se o tom mohou diváci na jedné z premiér 16. a 18. prosince nebo při reprízách – jediná prosincová je naplánovaná na 26. 12. Čajkovského hudba k baletu se rozezní pod taktovkou Jana Chalupeckého, pro něhož je Louskáček prvním baletem, který diriguje. „Louskáček je jako pohlazení, je to krásný hudební skvost, ke kterému se dá i tančit,“ zve do Národního divadla moravskoslezského.

V rolích Máši a Louskáčka vystoupí Olga Borisová-Pračiková / Barbora Kaufmannová / Jekatěrina Kovalevskaja a Jan Krejčíř / Lukáš Lepold / Michał Lewandowski, jako Otec se představí Alexej Kovalevskij / Vladimír Vašků / Rodion Zelenkov.

  • Louskáček autor: Martin Popelář, zdroj: Národní divadlo moravskoslezské http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2179/217822.jpg
  • Louskáček autor: Martin Popelář, zdroj: Národní divadlo moravskoslezské http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2178/217763.jpg
  • Louskáček autor: Martin Popelář, zdroj: Národní divadlo moravskoslezské http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2179/217820.jpg