Otevřete srdce, přichází Modigliani

Praha - Unikátní výstavu díla světoznámého italského malíře a sochaře Amedea Modiglianiho (1884-1920) připravila Galerie Vernon ve spolupráci s Obecním domem, pod kurátorským vedením italské kurátorky, paní Sereny Baccaglini. Expozice obsahuje i díla ze sbírky Rosini, která je držitelem značky Modigliani. Modiglianiho obrazy a kresby jsou zapůjčené z veřejných i soukromých sbírek z různých zemí, například z Izraelského muzea z Jeruzaléma, Estorick Collection v Londýně a dále ze soukromých sbírek z Německa, Francie, Itálie či Ameriky. Výstava, která nese jednoduchý název AMEDEO MODIGLIANI, přináší vzrušující pohled nejen na život a dílo Amedea Modiglianiho, ale i na horečnatou dobu první čtvrtiny 20. století, ve které umělec žil a kdy se v Paříži rodila umělecká avantgarda. Výstava potrvá od 9. 12. 2010 do 28. 2. 2011 v Obecním domě, bez zavíracího dne.

Výstava Amedeo Modigliani přináší vysoké umělecké i historické hodnoty a je jednou z nejdražších výstav Prahy vůbec. Díky spolupráci s Modigliani Institut Archives Légales, který založila Modiglianiho dcera Jeanne Modigliani v Římě, budou také vystaveny originální fotografie a dokumenty vykreslující život umělce. Sledují Modiglianiho od livornského domu, kde se narodil, přes první ateliéry, ve kterých pracoval, až k jeho bohémskému pařížskému životu. Speciální sekce je věnována i Jeanne Hébuterne – Modiglianiho lásce, která je i obrazem jeho tragického životního osudu.

„Díky poptávce po různých dokumentech dokreslující život umělců, jsme si v našem institutu uvědomili, že je velice důležité ukazovat nejenom umělecká díla, ale přiblížit i život jejich autorů. Praha je úplně prvním místem, kde se koná výstava o Modiglianim v plném kontextu. Přál bych si, aby návštěvníci otevřeli svá srdce a vnímali osobnost a dílo Modiglianiho ve všech jeho rovinách a snažili se objevit jeho podstatu. Nepředpojatost je důležitá, zvláště v souvislosti s Modiglianim, o kterém kolují různé legendy, jež jsou mnohdy hodně zkresleny a nadsazeny,“ řekl k expozici generální ředitel Modigliani Institut Archives Légales Gianfranco Rosini.

Ideu výstavy přinesla ředitelka Galerie Vernon paní Monika Burian Jourdan. Z kurátorského hlediska je výstava rozdělena do několika sekcí. Mezi olejomalbami jistě vynikne obraz Portrét Marevny z roku 1919. Ruská umělkyně Marevna, kterou Modigliani portrétoval, byla jedinou kubistickou malířkou a milenkou dalšího malíře Diega Rivery, který byl později spjat spíše s jinou ženou - Fridou Kahlo.

Výjimečnou část výstavy reprezentují i kresby a studie včetně Modiglianiho náčrtníku, ve kterém můžeme pozorovat uchvacující vznik prvotní myšlenky budoucích obrazů. Ta vznikala u Modiglianiho v každé vteřině. Dokladem jsou například i vystavené skici na notových sešitech.

Speciální kurátorskou linii výstavy tvoří olejomalby českého malíře a grafika Františka Kupky (1871-1957), jehož obrazy byly vystaveny spolu s Modiglianiho díly v roce 1912 na Podzimním salonu v Paříži. Postavit vedle sebe v jedné výstavě díla těchto dvou umělců byl významný kurátorský nápad Sereny Baccaglini.

„Modigliani a Kupka jsou dva velcí novátoři umění s podobnými životními cestami a jejich spojení je nové, magické a vzrušující. Na výstavě v roce 1912 prezentoval Modigliani své sochy a Kupka své práce – Amorpha, Teplá chromatika a Dvoubarevná Fuga, které mohou být považovány za první opravdové abstraktní práce v historii. Modigliani a Kupka se tak znovu setkávají po více než 100 letech,“ upozorňuje kurátorka Baccaglini.

Výstavu doplní i obrazy Modiglianiho přátel, se kterými umělec sdílel inspirativní období umělecké avantgardy v Paříži před první světovou válkou, například kresba Pabla Picassa – Portrét Maxe Jacoba z roku 1916 nebo dílo Maxe Jacoba Zkouška orchestru z roku 1910 či Céret z roku 1912.

Paní Baccaglini k výstavě:

Obrovská vášeň pro Modiglianiho a pro Prahu byla pro mě velkou výzvou k získání uměleckých děl, která nám dovolí setkat se s tímto velkým umělcem a objevit ho jako génia i jako člověka. Práce na výstavě Amedeo Modiglianiho byla cestou, výzkumem, vzrušujícím pátráním po vzácnosti. Pablo Picasso po sobě zanechal 20 000 děl. Modigliani pouhých 350.

Při příležitosti výstavy vyjde v průběhu jejího konání obsažný vícejazyčný katalog.

Jedinečný zvukový design k výstavě připravila hudební skupina Clarinet Factory, která je zároveň tvůrcem CD Amedeo Modigliani, inspirovaného výstavou.

Život Amedea Modiglianiho

Amedeo se narodil v Toskánsku roku 1884 jako čtvrté dítě do rodiny zkrachovalého židovského obchodníka. Jako chlapec prodělal zápal plic, tyfovou horečku a v sedmnácti letech onemocněl tuberkulózou. Jeho matka Eugenia byla velmi vzdělaná a osvícená žena, která svému synovi rozšiřovala kulturní obzory a ze všech sil podporovala jeho malířské nadání. Už ve čtrnácti letech se začal učit u livornského postimpresionistického malíře Micheliho.

Do Paříže přišel na přelomu roku 1905 a 1906. Prvním místem jeho pobytu byl Montmartre, kde se soustřeďovala pařížská umělecká bohéma. Modigliani bydlel v blízkosti slavného Bateau-Lavoir, Picassova ateliéru, v němž se scházeli moderní malíři a literáti. Zatímco se většina jeho současníků inspirovala hlavně krajinou a zátiším, Modigliani se soustředil na portréty. Jako většina jeho souputníků žil bouřlivým životem a získal přezdívku Modi, která byla slovní hříčkou s jeho jménem a francouzským slovem maudit - prokletý. V roce 1909 odjel zcela vyčerpaný na krátkou dobu zpátky do Livorna.

V roce 1917 došlo k osudovému setkání. V kavárně Rotonde potkal Modigliani devatenáctiletou malířku Jeanne Hébuternovou. Obětavá Jeanne následovala Amedea na každém kroku. Předlohou pro největší počet jeho pláten byla sama Jeanne Hébuternová. Téhož roku byla uspořádána první a poslední Modiglianiho samostatná výstava. Největší ohlas při ní nevyvolaly obrazy, ale zásah policie, která odstranila z výloh všechny malířovy akty pobuřující měšťanskou morálku.

V roce 1918 pobývali v Nice, kde se jim narodila dcera. Při cestě na úřad se Modigliani tak opil, že ji zapomněl zaregistrovat jako své dítě, a tak zůstala malá Jeanne oficiálně bez otce.

Později ji adoptovala Modiglianiho italská rodina. Když se Jeanne s Amedeem vrátili do Paříže, nastěhovali se do svého prvního skutečného bytu v Rue de la Grande Chaumie`re. Modiglianovo zdraví se prudce zhoršovalo a stále horší a častější bylo i jeho opilství. Čtrnáct dní po bouřlivých oslavách nového roku 1920 ulehl malíř s vysokou horečkou a prudkými bolestmi hlavy. Když se o několik dní později přišli podívat sousedi, zda je vše v pořádku, nalezli Modiglianiho v těžkém deliriu. Vedle postele klečela Jeanne, která byla téměř v devátém měsíci těhotenství. Modigliani byl převezen do nemocnice, kde 24. ledna zemřel na následky tuberkulózní meningitidy. Dva dny po jeho smrti skočila těhotná Jeanne Hébuternová z pátého patra domu, kde bydleli její rodiče.

  • Amedeo Modigliani / Portrét Ghita (1918) zdroj: Vernon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2159/215864.jpg
  • Z expozice Amedeo Modigliani v Obecním domě zdroj: Vernon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2159/215862.jpg
  • Z expozice Amedeo Modigliani v Obecním domě zdroj: Vernon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2159/215863.jpg
  • A. Modigliani / Anna (1918) zdroj: Vernon http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2159/215857.jpg
  • Amedeo Modigliani zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1731/173049.jpg
  • Amedeo Modigliani / Jeanne Hébuterne s červeným šálem zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1731/173056.jpg