Osud pražských operních domů má v rukou stát

Praha - V hlavním městě existují dva operní domy - Národní divadlo a Státní opera Praha, které jsou pod správou Ministerstva kultury ČR. Nový ministr kultury nyní zvažuje, zda stát uživí tyto dvě náročné scény. Šéfem týmu, který připravoval pro MK ideovou studii o budoucnosti operních domů v Praze, je hudební kritik a publicista Josef Herman. SOP dostala na letošní sezonu od státu o přibližně 20 milionů korun méně než loni. Příspěvek na provoz pro rok 2011 byl stanoven na 117 milionů korun, poprvé v historii příspěvek nepokrývá ani mzdové náklady.

„Když se podíváme na to, kolik diváků chodí na opery, tak zjistíme, že dva operní domy jsou v Praze zapotřebí. Otázka, jestli jsou na to peníze, už ovšem není věcí této studie. Pravdou je, že v Praze dva operní soubory existují od roku 1930. Ideová studie uvažuje o tom, jestli jsou ty operní soubory správně umístěny a jestli se vůbec s velkými divadelními domy v Praze zachází správně. Vysvětlím to na krátkém příkladu: Státní opera Praha je vlastně jediná pražská budova, kde se dá provozovat velký operní repertoár, pokud se technického zázemí a vybavenosti budovy týká. Ačkoli současným operním parametrům scéna Národního divadla neodpovídá, stále, ze setrvačnosti, tuto budovu považujeme za první. Národní divadlo postavili obrozenci krásně, ale postavili ho jako artefakt, nikoli jako dům, ve kterém by se mělo provozovat divadlo,“ uvedl v rozhovoru pro Studio 6 ČT24 Josef Herman.  

„Nedomnívám se, že by bylo dobré, aby Praha převzala jeden z těch domů. Jak budova Státní opery, tak budova Národního divadla vznikly jako státní domy, ale máme ještě třetí dům a to je Stavovské divadlo, který je výrazně pražský, městský, tak jsem si vždycky myslel, že toto je budova, o kterou by se mělo starat především město. Pokud se týká systému financování tzv. vše pod jednou střechou, což je model, který dnes funguje zčásti ve Vídni a plně v Berlíně, jsou s tím dobré i špatné zkušenosti. Zjednodušeně řečeno, když máte málo peněz, je jedno, zda to kape přes jeden kohoutek, nebo dva. Společná střecha ovšem umožňuje určité řekněme manažerské výhody - jako např. dílny apod.,“ pokračoval v úvahách Herman.

Hudební publicista Josef Herman hostem Studia 6 (zdroj: ČT24)

Josef Herman k otázce operních domů v Praze:

Domnívám se, že v Praze by měl být jeden operní dům, jeden národní dům a jeden mozartovský dům. Ten operní dům je po mém soudu Státní opera.

Státní operu Praha vede od července tohoto roku Oliver Dohnányi, kdy nahradil dlouholetého šéfa operního domu Jaroslava Vocelku. Krátce po nástupu oznámil, že má výhrady k nastávající sezoně připravené Vocelkou. SOP chystala na sezonu 2010/2011 premiéry oper Carla Marii von Webera Tři Pintové a Růžový kavalír od Richarda Strausse. Podle Dohnányiho patří oba tyto kusy k minoritnímu repertoáru a navíc byl problém se zahraniční koprodukcí. Za současné ekonomické situace si SOP tyto opery nemůže dovolit, řekl Dohnányi. V novém hudebním nastudování ředitele SOP Olivera Dohnányiho nabídne Verdiho operu Rigoletto, chystá se také premiéra oper Sedlák kavalír a Komedianti, které se tradičně uvádějí společně.

V červnu by měl v SOP navíc skončit projekt Michala Horáčka a Petra Hapky Kudykam. Na jevišti Státní opery Praha měl premiéru loni 21. října. Hra se setkala s nejednoznačným přijetím. „Ta hra je velmi profesionální a kvalitní, ale do Státní opery Praha prostě nepatří,“ řekl Dohnányi. Hra není tak navštěvovaná, jak se předpokládalo, a pro SOP je ztrátová. Kdyby se v ty dny, kdy SOP uvádí Kudykam, hrálo něco jiného, operní dům by na tom vydělal prý víc.

  • Don Quichotte - opera Julese Masseneta (Státní opera Praha, režie: Jiří Nekvasil) autor: Luděk Novák, zdroj: Státní opera Praha http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1511/151016.jpg
  • Káťa Kabanová v ND, režie: Robert Wilson autor: Hana Smejkalová, zdroj: Národní divadlo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1762/176198.jpg
  • Stavovské divadlo (Národní divadlo) autor: Ondřej Tichota, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/317/31688.jpg