Letí na letišti - pět her pěti autorů přímo na Ruzyni

Praha – Pět evropských autorů, pět krátkých her, jedno místo a jedno téma – tak by se dal ve stručnosti charakterizovat pilotní projekt Centra současné dramatiky, za nímž stojí Divadlo Letí. Činnost centra, které chce podporovat cirkulaci současných her a spolupráci evropských autorů a divadel, zahájila 21. září premiéra inscenace Nebe nepřijímá aneb Letí na letišti, složená z krátkých her na téma „letiště“. Přímo pro projekt je napsalo pět dramatiků z různých evropských zemí.

Inscenace bude po ruzyňské premiéře uváděna pod názvem Nebe nepřijímá – Letí na letišti v Divadle Na zábradlí. Společným tématem her je rychlé životní tempo dnešní Evropy a letiště jako konkrétní symbol tohoto životního stylu. Letiště je symbolem moderní společnosti, jejího tempa, její komunikace. Je to místo setkávání kultur i jednotlivců, ale i neuralgický bod současné společnosti, místo, které symbolizuje rychlost, flexibilita, ale také ztráta identity, místo mimo čas a prostor.

K autorům, kteří „poletí“, patří Joe Penhall (Velká Británie), Falk Richter (Německo), David Gieselmann (Německo), Viliam Klimáček (Slovensko) a David Drábek (Česká republika). Premiéra 21. září v odletové hale Terminálu 2 Letiště Praha.

Reportáž Maria Kubaše a Petry Schubertové (zdroj: ČT24)

JOE PENHALL/ BUSINESS CLASS
Režie
: Martina Schlegelová
Letět první třídou by mělo být komfortní, pohodlné, příjemný zážitek… Hezké letušky, jídlo a nápoje all inclusive, anatomicky tvarované podhlavníky. A spolucestující… na úrovni. Popravdě nečekáte zásadní témata – jen takovou zdvořilou konverzaci. Cože? Byl Ježíš reinkarnace Buddhy? A Mohamed? Aha, vy jste věřící? A v co vlastně věříte? A co jste proboha tak dlouho dělal na té toaletě?

FALK RICHTER / ELECTRONIC LOVE
Režie
: David Czesany; hrají: Ondřej Veselý, Natálie Řehořová, Natália Drabiščáková, Richard Fiala, Zdena Hadrbolcová, Ladislav Hampl, Igor Chmela, Tomáš Kobr, Ivan Lupták, Leoš Noha, Jiří Ornest, Gabriela Pyšná, Pavlína Štorková.
Joy je naprosto spolehlivá a flexibilní pracovní síla v letištním fast foodu. Jenže zrovna dneska je v totálním stresu, na pokladně se porouchal scanner a ve frontě čeká dvacet panicky hektických manažerů na zaplacení svého sendviče. A mezi nimi je Tom. Flexibilita a spolehlivost jsou také jeho hlavní předností. Jenže zrovna dnes zapomněl PIN ke svému iPhonu. Má v něm všechny informace, data, kontakty, čísla, kódy. Bez něj ani neví, v jakém městě to vlastně je, odkud přiletěl a kam naopak odletět teprve má. Je v takovém světě vůbec místo na lásku? Snad aspoň na tu elektronickou…

VILIAM KLIMÁČEK / JÁ V PRAZE, JÁTRA V LONDÝNĚ
Režie
: Marián Amsler; hrají: Natália Drabiščáková, Ivan Lupták, Tomáš Kobr.
Let 215 z Londýna Stanstedu. Můj let. Proseděla jsem ho na toaletě. Zpočátku stewardi klepali, pak jim došlo, že toaleta je dneska jediné místo, kde člověk může být skutečně sám. Rozjímat se dá už jenom v kabinkách. Žena v nesnázích chce být neviděna, žena v nesnázích pokaždé letí sama. Do řeči se s ní dá jen pohyblivý pás na zavazadla a světelná tabule. Tak nezapomeň spláchnout, abys nebyla podezřelá. Když šumí vodopád, je vše, jak má být.

DAVID GIESELMANN / HALÓ, WHAT?
Režie
: Thomas Zielinski; hrají: Igor Chmela, Ladislav Hampl, Leoš Noha, Gabriela Pyšná.
Let z Bruselu do Kodaně. Už ho několikrát hlásili, ale já teď trochu pochybuju, jestli jsem se nezbláznil: Kde to jsme? Dívám se z okénka letadla. Nevím, kde jsme, ale vím, že tohle není Kodaň. Budovu letiště v Kodani znám a tady ji nevidím. Asi nás poslali jinudy. Unesli nás. Podvedli nás. Ať už se děje, co se děje, jedno je jasný: Nejsme v Kodani. Kde to jsem? Evropská gangsterka pro čtyři hráče, kterým jde o kufr peněz z Bruselu, ve změti jazyků nikdo nikomu nerozumí, letištní chaos vládne a všichni u sebe mají zbraně.

DAVID DRÁBEK / CHMÝŘÍ
Režie
: Martina Schlegelová; hrají: Pavlína Štorková, Jiří Ornest, Richard Fiala, Zdena Hadrbolcová.
V doupátku ve větvích, v zámotku kdesi v koruně stromu nebo uvnitř vosího hnízda. Kdo ví? Tam někde se potkali. Dívka s havraními vlasy, které má místy slepené zaschlou krví, zavalitý muž s titěrnými křidélky a polonahý mladík. Žena za pultíkem jim nabízí pitíčka. Její vzhled je podobný hmyzímu. Někomu z rodu lišajů. Bekyně mniška. Je jejich průvodcem, naučí je totiž létat.

Centrum současné dramatiky je víceletý projekt Divadla Letí. Vědecko-umělecký projekt má být garantem rozvoje původní české dramatické tvorby a i vzájemné spolupráce s dalšími státy EU. Výhledově CSD počítá i se spoluprací s tzv. třetími zeměmi (mimo EU). V neposlední řadě je propagovat současnou dramatiku mezi veřejností jako podstatnou část živého umění.

  • Zdena Hadrbolcová, Ivan Lupták a Ladislav Hampl projektu Letí na letišti autor: Martin Špelda, zdroj: Divadlo Na zábradlí http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1932/193172.jpg
  • Jiří Ornest při zkoušce projektu Letí na letišti autor: Martin Špelda, zdroj: Divadlo Na zábradlí http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1932/193170.jpg
  • Čtená zkouška Letí na letišti autor: Martin Špelda, zdroj: Divadlo Na zábradlí http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1932/193171.jpg
  • Richard Fiala a Zdena Hadrbolcovvá při zkoušce projektu Letí na letišti autor: Martin Špelda, zdroj: Divadlo Na zábradlí http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1932/193169.jpg