České dráhy poptávají elektřinu za 2,4 miliardy korun

Praha – České dráhy hledají dodavatele trakční elektřiny pro celou českou železniční síť. Cena zakázky by mohla dosáhnout až 2,4 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. Smlouvu by podnik rád uzavřel na dobu od letošního července do konce roku 2011. Lhůta pro podání nabídek vyprší 16. dubna. Detaily vypsaného výběrového řízení dráhy zveřejnily v úředním věstníku Evropské unie.

Zatím elektřinu Českým drahám dodává ČEZ

Elektřinu tuzemské železniční dopravě nově poskytuje od počátku ledna letošního roku přímo společnost ČEZ. Z dodavatelského řetězce tak vypadla státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). ČEZ byl narychlo vybrán ve zkráceném tendru, nyní dráhy hledají definitivního dlouhodobého partnera. Dopravci si od novinky, kterou umožnil zákon až loni, slibují výraznou úsporu nákladů na elektřinu. Podle dopravců totiž SŽDC prodává elektřinu výrazně dráž, než za kolik se prodává na burze.

Mluvčí ČD Cargo Zdeněk Větrovec

„Nákup trakční elektřiny prostřednictvím společnosti České dráhy znamená jak pro společnost ČD Cargo, tak i pro ostatní železniční dopravce, především nižší smluvní ceny silové složky elektrické energie.“

A právě ČD Cargo, dceřiná firma Českých drah, za změnou systému stojí. Ta loni odmítla správě železnic platit vyšší tarify a nadále se řídila starou smlouvou a cenami z roku 2008. Spor není dodnes vyřešen. Cena, kterou ČD platí v současnosti, činí zhruba o 20 procent méně než ta, kterou si loni účtovala správa železnic.

Loni ČD za trakční proud zaplatily zhruba 1,5 miliardy korun. Dráhy budou podle takzvaného francouzského modelu dodávat proud i všem ostatním dopravcům na české železniční síti.