Slovenským dopravcům se nelíbí mýtné, obsadili benzinky

Bratislava/Poprad – Slovenští dopravci protestují proti mýtnému, které v zemi od 1. ledna platí všechna auta nad 3,5 tuny. Dopravci obsadili asi stovku čerpacích stanic, řidičům, kteří na ně zavítají, vysvětlují důvody svého protestu a nechávají podepisovat petici. Mezi motoristy je o petiční listinu zájem, organizátoři protestu u nich podle svých slov našli významnou podporu. Dopravci si chtějí svým protestem vynutit od ministerstva ústupky – odložit výběr mýtného nebo třeba snížit spotřební daň na pohonné hmoty.

„Akce probíhá v klidu a bez problémů,“ informoval jeden z koordinátorů protestu Rudolf Páleš. Policie zatím nemusela zasahovat, a to i přesto, že třeba v Popradu zablokovaly desítky kamionů čerpací stanici a jednu z frekventovaných křižovatek.

Dopravci vyčítají společnosti SkyToll, která mýto provozuje, že je systém nepřipravený a že chybí palubní jednotky, bez kterých nemůžou kamiony v novém roce na zpoplatněné silnice vyjet. Pokud by tak učinily, riskovaly by pokutu až 16 tisíc eur. „Nemají to vůbec dodělané. Od půl deváté, je čtvrt na dvanáct, nám udělal dvě auta a třetina krabiček se vrací, nefunguje, hrůza,“ zlobí se Petr Duchoslav, jeden z řidičů, kterým mýtné zkomplikovalo život.

Mýtné komplikuje dopravu na hranicích

Za pravdu nespokojeným dopravcům dávají dnešní dopravní komplikace, které především na hraničních přechodech s Českou republikou a Maďarskem mýtné způsobilo. Kolona, která řidiče zdrží až 20 hodin se vytvořila například na přechodu Mosty u Jablůnkova. Zejména řidiči polských kamionů nemají potřebnou palubní jednotku, a tak své vozy odstavují a jezdí si pro potřebné vybavení na Slovensko. První mýtná brána je totiž hned na hraničním přechodu.

„Firma, která zařízení na mýtné instaluje, není přímo na hranici. Proto musí řidiči nákladní dopravy vozidlo odstavit a zřejmě vozidlem taxi se přemístit několik kilometrů do vnitrozemí a pak se teprve vrátit ke kamionu,“ vysvětlil moravskoslezský policejní mluvčí Stanislav Sobol.

Odbavování řidičů se komplikuje, vyřízení všech formalit trvá podle řidičů kamionů až tři hodiny. Návody jsou totiž dostupné jen ve slovenštině, cizinci jim proto nerozumí. Kromě toho také nemohou mýtné platit některými palivovými kartami, kterými běžně platí pohonné hmoty. Především zahraniční řidiči, kteří u sebe nemají hotovost, tak musejí svá auta rovněž odstavit na hranicích.

Dodavatel systému i ministerstvo chyby v systému popírají:

„Registrace probíhá za cca osm minut s tím, že se samotnou registrací patnáct až dvacet minut kamion může odjet,“ tvrdí mluvčí slovenského ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

„Jediná odstávka systému byla ještě dvanáct hodin před jeho spuštěním. Během této odstávky se noví přepravci nemohli do systému zaregistrovat, od půlnoci 1. ledna jsme žádné problémy nezaznamenali,“ uvedla mediální zástupkyně společnosti SkyToll Lenka Lendacká.


Dopravci si stěžují na špatné označení zpoplatněných silnic

Autodopravci požadují, aby ministerstvo označovalo zpoplatněné úseky silnic a dálnic. Na Slovensku se platí za víc než dva tisíce kilometrů silnic, z toho zhruba 400 kilometrů dálnic a více než 1300 kilometrů silnic první třídy. „Nemůžeme platit za úsek, který není označený informační tabulkou. Ministerstvo se nemůže vymlouvat, že chce ušetřit na třech tisících značek. To prostě není argument,“ podotkl Jaroslav Polaček z Unie automobilových dopravců Slovenska.

Mimo to chtějí přepravci snížení spotřební daně z motorových paliv na úroveň států unie, což je zhruba 30 centů za litr. Požadují, aby byly všechny zpoplatněné úseky dostatečně označeny.