Automobilka Saab po půlstoletí končí

Stockholm – Více než půl století dlouhá historie automobilky Saab se zřejmě v dohledné době uzavře. Majitel slavné švédské značky – americký koncern General Motors - oznámil, že aktivity prodělečné automobilky postupně ukončí. Zkrachovala totiž jednání o prodeji Saabu nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker. Právě úspěšný prodej byl přitom jedinou možností, jak mohl Saab přežít.

Podle General Motors se při jednání se společností Spyker o prodeji Saabu problémy, které nebylo možné vyřešit. Americký koncern přitom už dříve uvedl, že pokud automobilku neprodá, sám ji do budoucna provozovat nebude.

„Jsme stále otevřeni nabídkám,“ uvedl mluvčí koncernu. Samotný GM se však už na hledání zájemců nehodlá aktivně podílet a postupně začne omezovat výrobu divize. Přislíbil nicmíně pokračující platnost záruk na automobily Saab i dostupnost náhradních dílů.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Velký otazník se nad budoucností Saabu začal vznášet už koncem listopadu, kdy sešlo z prodeje automobilky nizozemské luxusní značce Koenigsegg. GM pak sice prodala část technologie Saabu čínské automobilkace Beijing Automotive Industry Holding Corporation (BAIC), peníze z tohoto obchodu ovšem mohou Saab udržet nad vodou jen několik měsíců.

S problémy zápasí celý General Motors. Před několika měsíci opustil bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, který by pružněji reagoval na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem „nové GM“ je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

Z letecké továrny slavnou automobilkou

Historie Saabu se začala psát už ve třicátých letech. V roce 1937 vznikla společnost Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost). Jak sám název napovídá, byla hlavní náplní společnosti výroba letadel pro armádu neutrálního Švédska. O výrobě automobilů se začala švédská zbrojovka zajímat až koncem druhé světové války. Výsledkem několikaletého vlastního vývoje se pak v roce 1947 stal první automobil - model Saab 92.

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950. První tři roky se Saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

Nejslavnějším obdobím v dějinách Saabu byla 70. léta. V té době panoval Saab výrobnímu programu automobilky její vůbec nejúspěšnější model Saab 99. Mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600 tisíc kusů. Až do konce 70. let se vozy Saab s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Počátky dnešních problémů odstartovaly už v osmdesátých letech, kdy automobilka prošla hlubokou krizí. Z té jí nepomohla ani spolupráce s italským Fiatem. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru automobilka požádala o ochranu před věřiteli.

Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100 tisíc vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun.

V letošním roce prodej Saabu klesl o 65 procent na méně než 50 tisíc vozů. V Česku se prodalo na 48 Saabu, o třetinu méně než před rokem. Podle jednoho z prodejců bude tuzemská prodejní síť zřejmě dodávat již jen objednané vozy. Servis a dodávky náhradních dílů pro tuzemské majitele by měla tuzemská servisní síť zajišťovat i nadále.