Stávka pražského DP vypukne zřejmě v úterý

Praha - Stávka MHD připravovaná zaměstnanci pražského Dopravního podniku je po dnešním jednání odborové rady připravena tak, že je možné ji kdykoliv spustit. Informaci přinesl Petr Pulec, předseda Odborového svazu pražských dopraváků. I když datum stávky odbory stále tají, z neoficiálního webu zaměstnanců a odborářů podniku vyplývá, že se zřejmě uskuteční příští úterý. Protest odborářů je namířen proti vedení Prahy, které podle nich způsobilo špatnou finanční situaci podniku. Odboráři se na přípravě vyhlášení stávky dohodli v pondělí.

Detaily protestu chtějí odboráři podle neoficiálních informací projednat ještě v neděli večer. Jednou z možných verzí stávky je pochod zaměstnanců z dep vozů metra, tramvajových vozoven a garáží autobusů. Průvody by pak mohly kolem poledne skončit před budovou magistrátu na Mariánském náměstí.

Odboráři se bojí náhrady, proto nepotvrdili přesné datum stávky

Stávka pražské MHD (zdroj: ČT24)

Přesné datum stávky odboráři nechtěli zveřejnit, obávali se totiž, že by se město na stávku připravilo a zajistilo náhradní dopravce. Město zatím zřejmě o náhradní dopravě nejedná. Jiný dopravce by totiž těžko mohl nahradit přes 440 vozů metra, okolo 700 tramvají a přes 900 autobusů, které denně vyjíždějí v dopolední špičce. I když vedení města doufá, že se bude jednat pouze o protest, který nezastaví dopravu, odboráři tvrdí, že dopravu zastaví, nebo vůbec nevyjedou.

Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) chybí peníze na investice i na běžný provoz. Praha, která je stoprocentním vlastníkem DPP, si totiž u podniku prostřednictvím své příspěvkové organizace Ropid objednala výkon za 9,1 miliardy korun. Na provozní náklady ale podniku letos dala jen asi 7,2 miliardy korun.

Jako důvody stávky odboráři uvádějí kromě chybějících peněz na provozní výdaje také plánované propouštění nebo městem požadované snížení platů. „Mzdy v dopravním podniku jsou pod celopražským průměrem, není možné je snižovat jako v ČSA, kde byly navyšovány v posledních čtyřech letech o zhruba 15 procent ročně. Nárůsty mezd v DPP byly v minulých letech v blízkosti inflace,“ uvádějí odboráři v prohlášení. Pražské dopraváky podpořil dnes také Odborový svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy (DOSIA).

Bém: Město nenechá svého dopravce padnout

Přestože pražský primátor Pavel Bém sdělil, že město nenechá svého dopravce padnout a náklady na objednané přepravní výkony uhradí, zároveň trvá na dalším šetření a snižování „osobních nákladů “. Podle něj neumí DPP s přidělenými financemi hospodařit. „Nezodpovědností je utrácet a pak přijít na konci roku s nataženou rukou za hlavním městem Prahou,“ poznamenal Bém.

pražský primátor Pavel Bém:

„Stávku beru vážně, přesto znovu opakuji: město se nenechá vydírat. Brát si jako rukojmí Pražany a cestující je nezodpovědné. Věřím, že se nakonec dohodneme.“

Pokud by se stávka nakonec konala, dotkla by se nejen Pražanů, ale i Středočechů, kteří denně dojíždějí do hlavního města za zaměstnáním. Pražská integrovaná doprava zahrnuje i část Středočeského kraje, zejména okresy Praha-východ a Praha-západ.

Vydáno pod