Českých pojišťoven se krize téměř nedotkla

Praha - České pojišťovny prošly finanční krizí takřka nedotčeny. Stalo se tak díky nízkému podílu akcií a jiných alternativních investic a převážné orientaci na státní dluhopisy. Ziskovost produktů v oblasti neživotního pojištění patří k nejvyšším v Evropě. Uvedl to dnes na Konferenci pojišťovacích makléřů 2009 viceguvernér České národní banky Miroslav Singer. Domácí pojistný trh patří podle něj k nejzdravějším oblastem finančního sektoru. Singer upozornil na to, že za první pololetí 2009 byl čistý zisk pojišťoven vyšší než za stejné období roku 2008, ale nižší než v roce 2007. Objem celkového předepsaného pojistného setrvale roste, i když v prvním pololetí nárůst mírně zpomalil, a to na 4,8 procenta.

Jako možná rizika trhu označil Singer snižování cen státních dluhopisů, zhoršování schopnosti splácet úvěry v pojištění úvěrů a záruk a možný pokles prodejů investičního životního pojištění kvůli většímu zájmu klientů o garantované produkty. „Celková rizika pojistného trhu jsou výrazně nižší než v jiných oblastech finančního sektoru,“ dodal.

Singer upozornil na to, že na pojišťovnictví směřuje více než polovina všech stížností klientů, které ČNB obdrží. Roste prý počet stížností na pojišťovací zprostředkovatele. Současnou úpravu pojišťovacích zprostředkovatelů nepovažuje dohled ČNB za účinnou v důsledku nedostatečných sankcí a nedostatečné úpravy jejich povinností. Dohledová praxe ČNB odhaluje nedostatky v práci pojišťovacích zprostředkovatelů, podotkl.

Lidé si prý nejčastěji stěžují na nízké odkupné v případě předčasné výpovědi pojistné smlouvy. Klienti totiž nejsou dopředu seznámeni s nevýhodností předčasného vypovězení smluv životního pojištění. Singer připomněl též časté nepochopení produktu investičního životního pojištění, když klienti mnohdy nevědí, že nesou plně investiční riziko vývoje podkladového fondu.

Klienti nemají srozumitelné informace o pojistných produktech

Singer se dále zmínil o nedostatečném nebo často záměrně klamavém informování klienta o pojistném produktu či podmínkách soukromého pojištění a o nedostatečném zaznamenání potřeb a požadavků klienta o sjednávaném pojištění. Klienti často nemají srozumitelné informace o pojistných produktech a všech podmínkách a rizicích souvisejících s uzavřením pojistných smluv, shrnul viceguvernér centrální banky.

Uzavření pojistky
Zdroj: ČT24