SkyEurope přišly o licenci. Šéf aerolinek se ovšem pokusí o jejich vzkříšení

Bratislava - Slovenské ministerstvo dopravy odebralo nízkonákladovým aeroliniím SkyEurope licenci. Firma, která sama ukončila činnost kvůli neschopnosti splácet dluhy, ale vzápětí oznámila, že v letecké dopravě chce dál podnikat a už i jedná s možnými investory. To vše za situace, kdy  tisíce lidí s letenkami SkyEurope zůstávají v problémech na cestě a hledají náhradní řešení, jak se dostat domů.

Firma měla dlouhodobé finanční problémy - od svého vzniku v roce 2001 byla ve ztrátě. I když slovenské ministerstvo už v minulosti pochybovalo o tom, zda aerolinky dokáží zajistit bezpečnou přepravu, odebrání licence přišlo až dva dny po krachu.

„Nabízeli jsme velice dobrý produkt za dobrou cenu - chceme návrat“

SkyEurope chtějí jet dál s čistým štítem (zdroj: ČT24)

Bezcenné letenky SkyEurope drží v ruce zhruba 280 tisíc lidí. Řada z nich je stále v zahraničí a hledá způsob, jak se vrátit do vlasti. Na ně se ale příliš neohlíží současné vedení společnosti a už hledá způsob, jak aerolinky vzkřísit. „Upřednostnili bychom zachovat značku. Nabízeli jsme velice dobrý produkt za dobrou cenu, takže se chceme vrátit,“ prohlásil šéf SkyEurope Nick Manoudakis.

Zatímco společnost vyjednává o novém investorovi, tisíce lidí hledají za propadlé letenky náhradu. Jen u pražských linek jde zhruba o 10 000 letenek. Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové je největší zájem klientů o Řím, Miláno a Atény. Nikdo však nedokáže odhadnout, kolik klientů stále ještě zůstává v zahraničí. SkyEurope totiž jen z Prahy denně odbavovaly až 14 letadel.

Podle informací české ambasády zůstává zhruba 20 lidí ve Francii, v Řecku se pak jedná asi o stovku klientů. Řádově desítky lidí jsou dále v Itálii, Chorvatsku a Bulharsku. Zákazníci zkrachovalých aerolinek hledají způsob, jak se dostat domů. Často shánějí lístky i na autobus a za zvýhodněnou cenu odjíždějí z Francie nebo Chorvatska. „Obrátilo se na nás asi 500 zákazníků a myslím, že zhruba pětistovka se ještě v průběhu následujících dnů ozve,“ upřesnila obchodní ředitelka Student Agency Věra Janičinová.

Klientům SkyEurope pomáhají česká velvyslanectví v cizině

Poškození klienti se obracejí i na české ambasády, které proto prodloužily otevírací dobu. V několika případech už dokonce musely zákazníkům SkyEurope pomoci finančně, protože lidé neměli peníze na nákup nových letenek nebo jízdenek. Peníze ale budou po návratu vracet.

Odborníci v cestovním ruchu se shodují, že je potřeba zavést pro zákazníky aerolinií garanci, stejně jako tomu je v případě cestovních kanceláří. Ty musí být na rozdíl od leteckých společností pojištěné proti úpadku.

Vydáno pod