České dráhy utrácí stamiliony za pochybnou reklamu

Praha - Nejasnosti panují kolem marketingových výdajů Českých drah. Prodělečný státní podnik loni utratil za reklamu skoro půl miliardy korun. Bývalý předseda dozorčí rady ČD Zdeněk Žák říká, že za celou skupinu jde dokonce asi o 800 milionů. Řada zakázek je přitom značně neprůhledná. Podivné jsou podle Lidových novin především zakázky pro firmy napojené na kontroverzního podnikatele Michala Voráčka. K nim směřovala celá třetina loňského reklamního balíku ČD. Dozorčí rada má k dispozici podrobnou zprávu o marketingu podniku, ale kvůli obchodnímu tajemství ji nechce zveřejnit.

„Ta zpráva vyzněla pro ČD velmi nelichotivě. Nejenže tam je patrný enormní růst nákladů na reklamu, ale ČD nebyly schopny ani prokázat, jak efektivně ty peníze využily,“ upozorňuje Žák, který studii podle vlastních slov nemá, ale velmi dobře ji zná. Žáka z dozorčí rady odvolal tehdejší ministr dopravy Petr Bendl, údajně pro ztrátu důvěry.

Radek Joklík, mluvčí Českých drah:

„Na nás se vztahuje obchodní zákoník úplně stejně jako na jakoukoli jinou společnost, tudíž my musíme toto tajemství zadržovat.“


Náměstek Generálního ředitele ČD pro marketing a komunikaci Miroslav Šebeňa v rozhovoru pro Ekonomiku ČT24 částku 800 miliard za celkové náklady na marketing nevyloučil. Přislíbil, že bude spolu s dalšími lidmi z marketingových oddělení dceřiných firem pracovat na tom, aby v budoucnu v marktetingu Českých drah fungoval centralizovaný a transparentní systém.

U Voráčkova vydavatelství Grand Princ koupily České dráhy nejrůznější reklamu celkem za 130 milionů korun. „Ta částka je absolutně neadekvátní. Je velmi těžké ubránit se podezření, že se jedná o jeden velký penězovod, který má tahat peníze ze státní firmy na velmi pochybné účely,“ prohlásil Zdeněk Žák.

Za peníze od státních drah pořídil Grand Princ například 13,5 milionu informačních speciálů s nejistým dopadem. Miliony korun utratil státní podnik také za reklamní plochu v časopisech Voráčkova vydavatelství, a to bez ohledu na jejich zaměření. Inzerce ČD se tak objevila v magazínech jako Grand Developer, Grand Reality, Grand Auto, ale i Grand Zdraví a krása.

Voráček a ČD - dlouholetí partneři

Nadstandardní vztahy s Voráčkem udržuje vedení ČD už delší dobu. Před dvěma lety získal za zvláštních okolností poloviční podíl v jejich firmě Railreklam. Zaplatil za něj pouhých 15 milionů korun, přestože jeho tržní cena byla odhadována až na 100 milionů.


Zakázky pro Voráčka pocházejí už z let 2004 a 2005, kdy se ve funkci šéfa drah vystřídali Petr Kousal a Josef Bazala. Na ně v minulém roce ve funkci navázal současný ředitel Petr Žaluda. Ten se podle Lidových novin snaží spolupráci s Grand Princ omezit. Už letos mu České dráhy srazí objem zakázek na polovinu a další vazby chtějí zpřetrhat s tím, jak budou postupně končit dříve uzavřené smlouvy.

„Meziročně se objem spolupráce s Grand Princ sníží o 45 procent, tedy na 75 milionů korun. V příštím roce budeme v redukci těchto aktivit pokračovat,“ tvrdí mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dráhy obecně připouštějí, že náklady na marketing je zapotřebí snížit. Letos podle Šebeni zrušily smlouvy za 107 milionů korun a úspora za dva roky má podle něj dosáhnout 200 milionů.