Opel směřuje do rukou Magny

Berlín/Brusel - O budoucnosti Opelu se jedná na všech frontách. Šanci na nalezení řešení má už jen berlínské jednání, zdá se ale, že se v Berlíně přeci jen blýská na lepší časy. Matka Opelu, americká automobilka General Motors, kanadský výrobce autodílů Magna a německá vláda již mají rámcovou dohodu, která by mohla Opel zachránit. Na detailech smlouvy se stále pracuje, její konečná podoba by měla být oznámena během několika hodin.

Dohoda, kterou zástupci všech tří stran nyní dolaďují, by měla sloužit jako podklad pro poskytnutí překlenovacího úvěru pro Opel v celkovém objemu 1,5 miliardy eur (asi 40,2 miliardy korun). Zdá se, že jednání, která od včerejšího večera již několikrát málem zkrachovala, konečně spějí ke zdárnému konci, kde na Opel čeká nový vlastník - Magna.

Kanadský výrobce je pro Němce přijatelnější mimo jiné i proto, že plánuje v mateřské zemi Opelu zrušit pouze 2,5 tisíce pracovních míst. Druhý favorit boje o německou automobilku přitom počítal s tím, že propustí zhruba 10 tisíc zaměstnanců ze současných 25 tisíc, které Opel v Německu nyní má.

Fakta o Magně

  • Magna je 3. největší výrobce autodílů na světě
  • Stojí za ní rakouský, kanadský, ale i ruský kapitál.

Jednání jako na houpačce 

Jednání o záchraně Opelu se od včerejšího večera spíše krachovala, než dosahovala nějakých uspokojivých výsledků. Ve čtvrtek je zkomplikoval nečekaný požadavek zástupců amerického majitele Opelu, automobilky General Motors, která od Berlína požaduje dodatečnou pomoc ve výši tří set milionů eur. Italská automobilka Fiat se proto dnešního kola jednání neúčastní s tím, že požadavky vlády i GM jsou přemrštěné. Jednání s druhým zájemcem, Magnou, se rovněž v průběhu dnešního odpoledne vyostřila.

Jak uvedl generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne, požadavek vlády, aby Fiat poskytl Opelu peníze na provoz do doby, než vláda rozhodne o načasování a podmínkách překlenovacího úvěru, znamenají pro turínskou firmu zbytečné a bezdůvodné riziko. Nepřijatelné pro firmu jsou i nové finanční požadavky GM. Marchionne také poznamenal, že je nesmyslné očekávat, že Fiat poskytne finanční pomoc, když se zatím nedostal ani k úplným finančním záznamům Opelu.

I dohoda mezi Magnou a GM na tenkém ledě

Nejistota dnes odpoledne panovala rovněž kolem jednání s Magnou. I ta už kvůli neshodám s GM hrozila odchodem z jednání, nakonec ale ve stanoveném termínu předložila novou nabídku a obě strany začaly s přípravou dohody.

Politici během dne nevylučovali ani možnost, že by Opel mohl skončit v insolvenci. Toho se bojí zaměstnanci automobilky, kteří by tak mohli přijít o místa. Politici ale uklidňují, že i přes insolvenci by se dala pracovní místa ještě zachránit.

Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír Tošovský:

„Je pravda, že jednou z možností může být skutečně i konkurz. Ačkoliv to zní velmi špatně, není to úplně zavrženíhodná varianta, protože to je jeden ze způsobů, jak oddlužit společnost. Na druhou stranu velmi těžce se vysvětluje i politicky, že k tomu došlo.“

O Opel se bojovalo - i v Bruselu

Kvůli problémům GM a Opelu se dnes pod taktovkou Evropské komise sešli také ministři hospodářství a průmyslu EU. Jednání se zúčastnili rovněž zástupci americké automobilky General Motors. Místopředseda komise Günter Verheugen předeslal, že je třeba, aby se pro německou automobilku našlo celoevropské řešení.

Bruselská schůzka ale nakonec žádné zázračné řešení nepřinesla. „Zatím se nerýsuje žádné konkrétní přímé řešení. Německá strana nám narýsovala takovou architekturu, jak by k tomu řešení mělo dojít. Ale je tam spousta nedořešených otázek. Ještě není vidět konec,“ popsal výsledek schůzky český ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský. Státy se podle něj jen zavázaly k tomu, že nebudou při řešení krize evropských automobilek používat žádný diskriminační přístup a nebudou ani sledovat své vlastní zájmy.

Přežití Opelu je pro Evropu klíčovou otázkou. Jen ve svých německých závodech zaměstnává automobilka přes 25 tisíc lidí. Vyrábí ale také v Belgii, Polsku, Portugalsku, Španělsku a Velké Británii. Celkově v jejích továrnách po celé Evropě pracuje zhruba 60 tisíc lidí. V Česku mají evropské dcery GM asi 30 dodavatelů.