Nabídky zájemců o Opel mají nedostatky

Berlín - Všechny nabídky na převzetí autovýrobce firmy Opel mají podle německého ministra hospodářství Karla-Theodora zu Guttenberga nedostatky. O Opel má zájem Fiat, dodavatel autodílů Magna a investiční společnost Rippelwood. Podle premiéra spolkové země Hesensko Rolanda Kocha musí německá vláda učinit vše, co je v jejích silách, aby zabránila bankrotu automobilky. Koch tak reagoval na víkendové prohlášení ministra hospodářství, podle kterého se zdá být nejlepším řešením řízený bankrot podniku pod ochranou soudu. Vláda hodlá podle svého mluvčího o osudu automobilky rozhodnout do poloviny týdne.

Nabídky jsou sice na stole, žádná z nich ale nezaručuje, že státní miliardy na pomoc Opelu nevyletí oknem, říká německý ministr hospodářství Guttenberg. A otevřeně mluví o řízeném bankrotu. „Neznamená to krach, jak si někteří myslí, i pod řízeným bankrotem můžete firmu dál rozvíjet a jednat s investory,“ vysvětluje Guttenberg. Podle Kocha by byl naopak bankrot podniku nejhorším scénářem. Stejný názor dnes vyjádřil také premiér spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko Jürgen Rüttgers. Dodal však, že vyhlášení bankrotu neočekává, ačkoli ho nemůže vyloučit.

Hesenský premiér Roland Koch:

„Bankrot Opelu znamená konec Opelu, ale přesto nemá cenu investorům ustupovat za každou cenu, snad se to podaří vyřešit.“

Nabídky zájemců o Opel mají nedostatky (zdroj: ČT24)


Proti bankrotu se dnes postavil také německý vicekancléř a ministr zahraničních věcí Frank-Walter Steinmeier. Mnohem lepší podmínky chtějí pro Opel sociální demokraté. „Když teď Opel nedarujeme tomu, kdo zrovna nabízí nejvíc, pak má budoucnost,“ vyznává se Steinmeier.

Guttenberg: Nedostatky mají všechny nabídky 

Guttenberg nyní s dalšími vládními představiteli jedná o budoucnosti Opelu. Nabídku na převzetí podniku minulý týden předložili tři potenciální investoři, a to italský konkurent Fiat, kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna International ve spojení s ruskou bankou Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings. Podle Guttenberga však měly všechny tři nabídky nedostatky.

Oba vážní kandidáti už údajně vylepšili své nabídky. Fiat je ochoten investovat víc vlastních peněz a slíbil, že propustí maximálně 2 tisíce lidí. Jeho konkurent Magna zvýšil investici na 700 milionů eur, zaměstnancům chce nechat desetiprocentní podíl. „Koncept Magny se hlásí k Německu. Cílem je zachovat co nejvíc pracovních míst. Budeme hledat řešení, která to umožní,“ obhajuje návrh společnosti Magna předseda jejího představenstva Siegfried Wolf.


Opel je součástí největší americké automobilky General Motors, která se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu. GM se v rámci restrukturalizace plánuje zbavit některých svých značek, včetně Opelu. Do příštího týdne má být také jasno, co se samotným vlastníkem německé automobilky bude.