Ropovod Ingolstadt má novou přečerpávací stanici

Benešovice (Tachovsko) - Nová přečerpávací stanice ropovodu IKL, tedy Ingolstadt - Kralupy nad Vltavou - Litvínov byla dnes uvedena do provozu v Benešovicích na Tachovsku. Přečerpávací stanice za 260 milionů významně přispívá ke zvýšení energetické nezávislosti naší republiky. Ropovod, který v Česku spravuje společnost Mero ČR, je teď schopen plnohodnotně nahradit případný výpadek dodávek ropy z Ruska. Ropovod IKL patří k nejmodernějším v Evropě.

Česká republika má od roku 1996 dvě trasy ropovodů. Z východu na západ k nám proudí Družbou ruská ropa. Ze západu na východ zásobuje republiku ropovod IKL. Ten k nám přepravuje ropu z kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky.

Ropy barví, bylo třeba ropovod rozdělit

Ropovod je pod neustálým dohledem dispečerů. Celou trasu navíc kontrolují i tzv. trasaři z vrtulníku. Některé typy rop mají vyšší podíl parafinu, který se usazuje na stěnách potrubí. „To čištění a ten provoz těch rop a směsí je tak komplikovaný, že jsme museli ropovod rozdělit na dvě části,“ uvádí Vít Tůma, provozní ředitel společnosti Mero ČR.

Nová přečerpávací stanice zlepší údržbu a umožní optimalizaci provozu ropovodu. Generální ředitel Mero ČR Jaroslav Pantůček k tomu dodává: „(Nová přečerpávací stanice) významně zvyšuje přepravní kapacitu Ingolstadtu a zvyšuje i jeho bezpečností parametry.“ Kapacita ropovodu se zvýšila na 11,5 milionu tun ročně. Je tedy schopen plnohodnotně nahradit případný výpadek dodávek ropy z Ruska.

Náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hüner pro ČT:

„Jediný ropovod, který umí dovézt ropovod ze západu na východ, což jsme si ověřili při loňském výpadku ropy z ropovodu Družba.“


Ropovod IKL je nejmodernější v Evropě. Teoretická kapacita potrubí je až kolem 20 milionů tun ropy ročně. Mohl by tedy zásobovat i další země střední Evropy. Stavba trvala 2,5 roku. Špičkový řídící systém přišel na 20 milionů korun.

Benešovice doplňují Vohburg

Na 347 kilometrů dlouhém ropovodu IKL, postaveném v roce 1995 za více než 12 miliard korun, byla dosud pouze jedna čerpací stanice a to ve Vohburgu na začátku potrubí. Nová technologie v Benešovicích na 208. kilometru je řízena dálkově z obou dispečinků, tedy z Vohburgu i Nelahozevsi u Prahy.

IKL loni přepravil rekordních 3,3 miliony tun ropy, v minulých letech mezi 2,6 až 2,8 miliony. „Záleží jen na zájmu českých rafinérií, kolik ropy z oblasti Blízkého východu, kaspické oblasti a podobně chce dovézt,“ vysvětlil Tůma. MERO připravuje pro IKL projekt intenzifikace s možností přepravit až 20 milionů tun ropy. Jedná s německou stranou o smlouvě na zpracování studie zvýšení přepravní kapacity ropovodu TAL ze současných 38 milionů na 48 milionů tun ročně. Zdvojnásobení kapacity by si vynutilo výstavbu dvou přečerpávacích stanic.