Češi se krizí propíjejí

Praha - Krize drtí finanční trhy, výrobce automobilů a další odvětví, producenti alkoholu ale zatím odolávají. Jejich odvětví dokonce expanduje. Největší česká vinařská skupina Bohemia Sekt oznámila téměř čtvrtinový nárůst tržeb. Stock čeká o desetinu vyšší zisk než v roce 2007, ústecká likérka Granette si polepšila o pět procent.

Českým značkám nahrává velmi nízký podíl abstinentů na celkové populaci. V České republice je totiž zarytých odpůrců alkoholu jen 21 procent, zatímco evropský průměr leží o více než deset procent výše na 32 procentech populace. Za posledních 70 let navíc vzrostla spotřeba alkoholu v tuzemsku téměř trojnásobně.

V uplynulých letech však Česko prim v pití alkoholu nedrželo, obsadilo až třetí pozici. Zatímco podle statistik Eurostatu vypil každý Čech ročně 15 litrů čistého alkoholu, Lucemburčané si dopřáli 17 litrů na osobu a Portugalci a Irové 16,6 litrů. Ale právě v Irsku se nyní alkoholu příliš nedaří. Irský statistický úřad spočítal, že tržby tamních „pubů“ klesly o patnáct procent. Největší producent irského cideru, jablečného moštu s alkoholem, hlásí 13procentní propad.


Vinaři nestíhají uspokojovat poptávku

Nejen výrobcům tvrdého alkoholu, ale i českým vinařům se rekordně daří. Dokonce by mohli prodávat mnohem více, nemají na to ale dostatečné kapacity. „Naše vinařství je na tom skvěle, my nejsme schopni ani pokrýt potřeby České republiky,“ uvedl Antotín Králíček, který má na ministerstvu zemědělství na starost oddělení pro víno.

Stejně jako v případě tvrdého alkoholu i tady si Češi vedou výrazně lépe než jejich zahraniční konkurenti. Krize drtí například francouzské výrobce luxusních vín. Odbyt jim klesá především na americkém a japonském trhu.

Ani Češi ale nemají zcela vyhráno

I přes výrazně lepší vývoj musí i čeští výrobci dělat kompromisy a budovat pevné konkurenční výhody. „Velkou roli budou hrát značky a samozřejmě cena, ta bude rozhodovat hlavně v tom nejnižším cenovém segmentu. Značky lihovin jsou často spojovány se životním stylem a vnímáme, že věrnost konzumentů k těmto značkám je veliká,“ řekl České televizi marketingový ředitel Granettu Jiří Pejša. Dodal, že v poslední době klesá poptávka po alkoholu v barech a restauracích, naopak se velmi daří maloobchodnímu prodeji.

Expanze odvětví výroby alkoholu ale má i svou černou stránku. Psychologové varují, že je spojena s nárůstem počtu lidí na pití alkoholu zcela závislých. Alkohol je totiž pro významnou část populace lékem na životní nesnáze, včetně těch vyvolaných finanční a hospodářskou krizí.

Vydáno pod