Televize přicházejí o reklamu

Praha - Ekonomická krize zasáhla snad všechna hospodářská odvětví, výjimku netvoří ani reklamní trh. Jeho vůbec nejrozsáhlejší část, televizní trh, se letos v únoru vůbec poprvé ve své historii propadl, ve srovnání s lednem na něm inzerenti investovali skoro o 15 procent míň. Loni přitom spolykal bezmála 12 miliard korun.

Zatímco nabídka televizních stanic se díky digitalizaci za poslední rok téměř zdvojnásobila, reklamní trh, zdá se, zahájil období poklesu. Zjednodušeně řečeno tak nyní vše nasvědčuje tomu, že větší počet televizí se bude muset podělit o menší objem reklamy. To nepříznivě dopadá především na nové digitální stanice.

Ukousnout ještě víc z peněz na reklamu však chtějí i zavedené komerční televize, a proto postupně spouštějí další tématické stanice. „Snažíme se pochopitelně nalákat (inzerenty) nebo využít toho, že máme dvě stanice,“ přiznává generální ředitel TV Prima Marek Singer. „Aby toho inzerenti mohli využít, jsou zde pobídky pro klienty. Když inzerují na jednom kanálu a zároveň na druhém, tak jim to přináší určité výhody," vysvětluje.

Začala cenová válka

Jsou to zejména soukromé televize, které jsou na příjmech z reklamy existenčně závislé. Podle odborníků už tak, částečně i díky nárůstu jejich počtu, začala na českém reklamním trhu cenová válka.

Úbytek reklamy zaznamenala i veřejnoprávní Česká televize. Ta je sice spolufinancována z koncesionářských poplatků, peníze z reklamy nicméně využívá na digitalizaci a na podporu české kinematografie. „U nás je reklamní prostor omezen zákonem a tím pádem je exkluzivní. A česká televize v tuto chvíli nemá potřebu jít pod cenu s tímto reklamním časem,“ vysvětlil mluvčí ČT Ladislav Šticha.

Ještě větší propadák

V době klesajícího počtu zadavatelů reklamy se mohou televize utěšovat alespoň tím, že internet, kde reklama v posledních letech rostla přímo raketově, je na tom ještě hůř. „Zadavatelé jsou konzervativní a sázejí na věci, které mají vyzkoušeny.,“ dodává šéfredaktor týdeníku Marketing&Media Daniel Köppl.