Největší pokuta v historii EU: Výrobci autoskel zaplatí přes 30 miliard

Brusel - Vůbec největší pokutu ve své historii dnes udělila Evropská komise. Kartelová dohoda přijde čtyři velké výrobce skel do aut na 1,3 miliardy eur, což je v přepočtu víc než 33 miliard korun. Částku nyní musí dát dohromady firmy Pilkington, Soliver, Asahi a Saint-Gobain - poslední dvě jmenované působí i v České republice.

Firmy podle Evropské komise spolupracovaly a domlouvaly se na cenách od roku 1998 do roku 2003. Vůbec největší pokutu bude muset zaplatit francouzský koncern Saint-Gobain, který vlastní závody v Litomyšli, Hodonicích, Moravském Krumlově a v Hradci Králové. Evropská komise po firmě chce téměř 900 milionů eur (téměř 23 miliard korun). Výši pokuty ovlivnily i předchozí prohřešky firmy.

Saint-Gobain s udělenou pokutou nesouhlasí. Důvody, proč jí komise udělila, jsou nejasné a hodlá se proti rozhodnutí odvolat k soudu v Lucemburku. Částka firmě připadá přehnaná a neúměrná, protože představuje zhruba 95 procent jejího ročního rozpočtu a rovná se jejímu čistému zisku za několik desítek let.

Na hrubý pytel, hrubá záplata, tvrdí komise 

Eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová však tvrdí, že výše pokuty je vzhledem k závažnosti prohřešku zcela přiměřená. „Komise udělila vysoké pokuty, protože nemůže a nebude tolerovat takové nezákonné jednání. Vedení a akcionáři společností, které poškozují spotřebitele a evropský průmysl tím, že organizují kartely, musejí dostat tvrdou lekci - pokud podvádíte, dostanete vysokou pokutu,“ zdůraznila.

Dosud byla největším finančním postihem, který Brusel nařídil, pokuta výrobcům výtahů. Evropská komise nařídila firmám Otis, KONE, Schindler a ThyssenKrupp zaplatit dohromady 992 milionů eur za to, že v letech 1995 - 2004 spolupracovali v rámci kartelové dohody při instalacích a opravách výtahů a eskalátorů v Belgii, Německu, Lucembursku a Holandsku.