Čína staví nigerijskou železnici zpátky na kola

Abuja – Nigerijská železnice, kdysi chlouba africké země, poslední roky jen chátrala. Peníze určené na její opravu několikrát zmizely neznámo kde. Teď se ale do práce pustili Číňané, kteří v posledních letech právě v Africe usilovně hledají nové obchodní partnery. Vlaky tak po letech mohly vyjet na dlouho nefunkční tratě.

Železnice kdysi tvořila páteř nigerijské ekonomiky. Z větší části ji postavili britští inženýři v době, kdy byla Nigérie britskou kolonií. Poté, co země v roce 1960 získala nezávislost, ale její slavné dny skončily. Z původních 33 tisíc zaměstnanců jich zbyla jen hrstka. „Zjistili jsme, že na některých místech koleje úplně chybí. Zmizelo toho hodně, třeba i celé mosty, takže ta trať je neprůchodná,“ popisuje ředitel nigerijských drah Adeseyi Sijuwade.

Za její současný stav může hlavně korupce. V zemi, kde většina obyvatel musí vystačit se dvěma dolary na den, se touto cestou podle odhadů ztratilo až 380 miliard dolarů. Peníze, určené na opravu tratí, dlouho končily stejně. Až teď se je podařilo dostat tam, kam skutečně patřily, a čínská stavební firma se pustila do práce.

Železnice v Nigérii (zdroj: ČT24)

Celkem by měla oprava vyjít na 166 milionů dolarů. Díky nim budou Nigerijci cestovat rychleji, levněji a o něco pohodlněji než v přeplněných autobusech, kterými jezdí teď. „Železnice je znovu v provozu, během několika měsíců čekáme, že lidé přestanou jezdit po silnici a vrátí se k železnici,“ míní šéf státních drah.

Čínské firmy je v Africe vidět čím dál tím častěji. Asijská velmoc tam v posledních letech investovala miliardy dolarů a svoje obchodní styky na kontinentu dál prohlubuje. Největší zájem má o země bohaté na nerostné suroviny, mezi které patří právě Nigérie.

Vydáno pod