Zvykejte si na děravé silnice, na opravy chybí miliardy

Praha – Zima ničí silnice. Na mnoha místech po celém Česku se na silnicích i dálnicích objevují výtluky, které mohou způsobit dokonce i škody na vozidlech, v krajním případě se mohou stát i viníkem dopravní nehody. Už teď je ale jasné, že všechny škody se po letošní zimě stejně jako loni opravit nepodaří. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury totiž není dost peněz. Zatímco už nyní se škody na dálnicích a silnicích první třídy pohybují kolem 9 miliard korun, fond má na opravy k dispozici pouze tři miliardy. Konečný rozsah škod navíc bude s největší pravděpodobností ještě vyšší, než předpokládají první odhady.

Rozbité silnice a nedostatek peněz na jejich opravy patří v Česku už ke každoroční tradici. Loni podle Ředitelství silnic a dálnic chyběly čtyři miliardy. Při opravách se tak dostalo pouze na nejdůležitější silnice a dálnice, na další opravy peníze nezbyly i přes to, že tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka poslal na opravy silnic další miliardu korun.

Konečná částka, kterou si letos vyžádají nezbytné opravy silnic a dálnic, bude známá, teprve až skončí zimní sezona a z komunikací zmizí poslední zbytky sněhu a ledu. Už nyní je ale jasné, že náklady ještě vzrostou.

Někde je stav vozovek tak vážný, že je musí silničáři opravovat navzdory mrazivému počasí. „Tam, kde jsou výtluky velmi hluboké a stav je havarijní, provádíme jejich výspravy za studena, což je však krátkodobá a poměrně nákladná oprava,“ upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Souvislejších oprav se řidiči hned tak nedočkají, vyfrézování vozovky a souvislá oprava za tepla jsou možné až za příznivějších teplotních podmínek. Obvykle je možné k takovýmto opravám přistoupit teprve po skončení zimy, tedy nejdříve v dubnu. Někde se ale ani pak silnice nutných oprav kvůli nedostatku peněz nedočkají. Řidiče tak budou na špatný stav vozovky upozorňovat značky doplněné často i snížením maximální povolené rychlosti.

Peníze na opravy nemají ani kraje

Zoufalý není jen stav dálnic a silnic první třídy, špatně jsou na tom i silnice druhé a třetí třídy. O ty pečují kraje, ani ty ale peníze na opravy nemají. V nejhorším stavu jsou podle Ředitelství silnic a dálnic regionální komunikace ve Zlínském a Libereckém kraji. Na podzim byla ve dvou krajích těžce zasažených jarními a letními povodněmi v nevyhovujícím, nebo dokonce havarijním stavu více než polovina z nich.