České dráhy přijdou o čtvrtmiliardové dotace na vlaky EC a IC

Praha – O zhruba čtvrt miliardy korun přijdou příští rok České dráhy. Jde o dotace, které jim stát posílá na dorovnání ztrát z provozu vlaků vyšší kvality kategorie EuroCity (EC) a InterCity (IC). Stát přitom na tyto vlaky v Česku přispívá od roku 2007. Podle náměstka ministra dopravy Martina Sýkory je už o zastavení peněz rozhodnuto. Uvedl to dnes server iDnes.cz.

Ať si dráhy vydělávají samy

Náměstek ministra dopravy Martin Sýkora

„Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat dráhy samy.“

Dráhy letos provozují 28 různých vlaků této kategorie. Většina spojů nabízí větší komfort než například rychlíky či expresy, často jde o mezinárodní vlaky s vozy od zahraničních dopravců. Zejména na trase mezi Prahou a Ostravou však dráhy nasazují z důvodu nedostatku moderních vozů starší vagony. Od nového jízdního řádu vlaků EuroCity a InterCity podle serveru ubude. Právě část spojů na Ostravsko přejde do kategorie expres, kterou bude ministerstvo dotovat i nadále.

O dotace se zasadil tehdejší šéf ČD Josef Bazala. Do té doby provozovaly dráhy tyto vlaky samy, cestující k ceně jízdného doplácel 60 korun. Po zavedení dotací byl příplatek zrušen. Dotování těchto vlaků je evropský unikát, ostatní železnice je provozují bez příspěvků. Proti dotacím dlouho vystupují alternativní dopravci, kteří chtějí jezdit vybrané tratě na vlastní riziko.

Dopravce sáhne do úspor

Výpadek peněz dráhy pokryjí ze svých úspor. „Loni jsme ušetřili 700 milionů korun a letos to bude zhruba jedna miliarda. A právě díky těmto masivním vnitřním úsporám, se kterými počítáme i v připravovaném podnikatelském plánu na rok 2011, pokračující modernizaci vozového parku a aktivní obchodní politice dokážeme provozovat vlaky EC a IC na vlastní podnikatelské riziko,“ uvedl generální ředitel drah Petr Žaluda.