Kapsch a SkyToll se bijí o rozšíření mýta v Česku

Praha – Kdo rozšíří mýtné na silnice prvních a nižších tříd? Zájemci se ministerstvu dopravy jen hrnou. A mezi Kapschem, který provozuje mýtný systém na českých dálnicích, a slovenským konkurentem SkyToll se už kvůli tomu rozhořela bitva takřka na nože. Zástupci SkyTollu dnes prezentovali svou satelitní technologii jako lepší a levnější v porovnání s Kapschem. Ten zase vsadil na kritické inzeráty vůči slovenskému konkurentovi v tisku.

Podle prezentace ředitele SkyTollu Mateje Okáliho firma nabídla českému ministerstvu dopravy zpoplatnění více než 9 000 kilometrů silnic první a nižších tříd satelitní technologií za 3,6 miliardy korun. Podle stejné prezentace nabídl Kapsch svůj mikrovlnný systém na 2 500 km silnic za 4,8 miliardy korun. Podle prezentace vychází slovenský systém výhodněji i v dalších parametrech. „Tuto zakázku reálně dokáže zrealizovat pouze společnost SkyToll, která má reálnou referenci ve slovenském mýtném systému,“ tvrdí Okáli.

Generální ředitel Kapsch CZ Karel Feix

„Ta nabídka firmy SkyToll je nekompletní, nakonec i to zadání bylo velmi neurčité a je vidět, že i ty nabídky, které se sešly, tak mají cenový rozptyl mezi 3 až 18 miliardami korun, takže je vidět, že to řešení mohlo být opravdu velice široké.“

Kapsch si naopak zaplatil vydání celostránkových inzerátů v novinách; inzeráty obsahují výběr zpráv kritických ke SkyTollu ze slovenských médií. „Ano, byli jsme k takovému jednání donuceni okolnostmi, konkrétně nepravdivým útokem SkyTollu na Kapsch a české mýto, který se odehrál v české i slovenské inzerci před několika dny. Veřejnost by měla mít vyvážené informace, proto jsme použili výběr článků ze slovenských médií, aby si každý čtenář udělal obrázek sám,“ uvedl generální ředitel Kapsche CZ Karel Feix.

„Nasvědčuje to jen tomu, že jediný současný problém, který elektronický mýtný systém na Slovensku, který je postavený na satelitní technologii, má, je to, že ukazuje limity mikrovlnné technologie,“ neláme si ale hlavu s útoky konkurenta generální ředitel SkyTollu Matej Okáli.

Souboj se vede na všech frontách

SkyToll dnes mimo jiné také vyrukoval s tím, že systém Kapsche má nižší účinnost v prvních šesti měsících po spuštění, delší dobu nutnou k výstavbě a zprovoznění bran a vyšší provozní náklady. Kapsch však čísla popírá a kontruje, že účinnost na Slovensku ani nelze pořádně změřit, neboť nejsou povinné elektronické palubní jednotky pro kamiony, a údajně tak neexistuje řádná kontrola placení mýta. Firmy si navzájem předhazují i délky kolon kamionů, které se po spuštění systémů tvořily na hranicích.

Firmy už se stihly dostat do konfliktu, ministerstvo však zatím ještě výběrové řízení ani nevypsalo. „Není to žádné řádné výběrové řízení. My jsme se jen zeptali, co kdybychom vypisovali výběrové řízení, s čím byste do toho šli,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Rozšiřovat mýtné chce desítka firem

Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1 100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Ministerstvo dopravy požádalo nedávno firmy působící na evropském trhu, aby předložily své předběžné nabídky na zpoplatnění dalších několika tisíc kilometrů silnic nižších tříd. Podle mluvčího resortu dopravy Karla Hanzelky se vedle SkyTollu a Kapsche nabídlo dalších osm firem, mezi nimi například francouzský Sanef nebo italská Autostrade.

Úřad poptává rozšíření mýtného na dalších 5 500 kilometrů silnic I. třídy, silnice II. a III. třídy se mají zpoplatnit podle požadavků krajů. Ministerstvo zatím kalkuluje dvě varianty, 3 600 kilometrů, nebo 1800 kilometrů dvojkových a trojkových úseků. Zpoplatnění začne už v polovině příštího roku. Jestli k tomu využije brány nebo satelit, bude jasné do konce prosince.