Bárta: 10 tisíc zaměstnanců ČD půjde pod správu železnic

Praha – 9500 zaměstnanců Českých drah, kteří se starají o provoz na železnici, bude přesunuto pod státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Přesun nařídil ministr dopravy Vít Bárta a měl by se uskutečnit co nejdříve. Jde tak o další krok v transformaci české železnice. Rozhodnutí se týká například výpravčích, signalistů a hláskařů. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 tisíc lidí, SŽDC se rozroste na dvojnásobek. Odbory označily informaci za šokující.

Živá dopravní cesta následuje tu mrtvou

Pokladní zřejmě zůstanou pod křídly Českých drah, naopak výpravčí, signalisté, hláskaři, hradláři nebo závoráři budou mít nového zaměstnavatele. V úředním žargonu se profese, kterých se ministrovo rozhodnutí týká, nazývají „živá dopravní cesta“. Mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC už v létě 2008, správa za to drahám zaplatila 12 miliard korun.

ministr dopravy Vít Bárta

„Pověřil jsem ředitele SŽDC Pavla Habartu a šéfa Českých drah Petra Žaludu, aby celou transakci začali připravovat.“

Ministr si od změn slibuje zefektivnění provozu na železnici a úspory ve státní pokladně. Dnes totiž správa železnic za některé služby spojené s obsluhou tratí platí Českým drahám každoročně miliardové částky, letos 5,2 miliardy korun, ministr přitom toto financování považuje za neprůhledné.

Správa železnic krok vítá, odbory už tolik ne

„My jsme samozřejmě rádi, vítáme krok současného ministra, protože tím dojde k dokončení transformačního procesu. Očekáváme od spojení činností na infrastruktuře do jednoho logického celku budoucí zprůhlednění a možná i zlevnění činností,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Správa podle něj bude zároveň zkoumat, zda potřebuje všechny nabízené lidi.

Odbory ministrovo dnešní prohlášení rozhořčilo. „Vedení Odborového sdružení železničářů je šokováno touto tiskovou informací, protože v pondělí na jednání dopravní komise tripartity pan ministr nic takového nesdělil a nyní vydává zcela nečekané prohlášení bez projednání se sociálními partnery. Považujeme to za porušení pravidel sociálního dialogu,“ kritizuje Bártův postup předseda OSŽ Jaroslav Pejša.

Ne všechny kroky státu peníze ušetří, tvrdí dopravci

Dopravci se nechali slyšet, že další z kroků státu, tedy zrušení sedmi lokálních tratí nic neušetří. Odstranění kolejí jako nepotřebné stavby naopak může státní kasu stát přes 700 milionů korun. V dnešním tiskovém prohlášení to tvrdí Sdružení železničních společností, jehož členy jsou alternativní železniční dopravci.

předseda představenstva sdružení Jiří Mužík

„Náklady na zrušení tratí budou značné. Po administrativním zrušení se železniční trať stává nepotřebnou stavbou, kterou je nutno odstranit. Náklady na odstranění jednoho kilometru tratě se udávají ve výši šest milionů korun.“

Údržba přitom podle dopravců stojí 12 milionů korun ročně. Uvažovaná úspora by se tedy začala projevovat až za 60 let. Celková délka sedmi tratí navržených ke zrušení je 120 kilometrů. „Řešením, které by přineslo skutečné úspory, je převod tratí na obce či různá sdružení a firmy, které mohou tratě dále provozovat,“ dodal předseda. Podle něj jsou soukromníci pravděpodobně schopni udržovat tratě za zlomek nákladů SŽDC.

Rušit se mají tratě, kde už osobní doprava skončila

Podle ministerstva dopravy by se měly rušit následující tratě: Čejč - Uhřice u Kyjova a Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín na jižní Moravě, Bruntál - Malá Morávka v Moravskoslezském kraji, Královec - Žacléř ve východních Čechách, Aš - státní hranice v západních Čechách, Obrnice - Čížkovice a Libochovice - Račiněves na severu Čech. Vesměs jde o tratě, kde už pravidelná osobní doprava skončila, využívají je pouze nákladní nebo mimořádné vlaky.

  • Regionální železnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1928/192721.jpg
  • Koleje autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1935/193478.jpg