Pod Bazalovým vedením tratilo ČD Cargo miliardy, ukázal audit

Praha – Bývalé vedení společnosti ČD Cargo má na svědomí závažné manažerské chyby, které poškodily firmu. Ukázal to mimořádný audit, s jehož výsledky dnes novináře seznámil nový šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podnik pod vedením Josefa Bazaly jezdil například se zápornou marží, která od loňského září dosáhla výše dvou miliard korun, nevýhodný pronájem uhelných vagonů připravil Cargo o dalších 320 milionů.

„Došlo k velkému množství pochybení a ČD Cargo na to doplácí dodnes,“ uvedl Vodička. Cargo prý například poskytovalo nekoncepční slevy největšímu zákazníkovi nebo prodalo 500 uhelných vagonů firmě Čechofracht a následně si je pronajalo zpět. „Pokud by si firma vozy nechala, ušetřila by 326 milionů korun,“ řekl Vodička. Chyby se staly například i při prodeji vagonů do šrotu. Některé takto prodané vozy zřejmě nyní jezdí pro konkurenci Carga.

Bazalu odvolaly mateřské České dráhy v červnu, jako důvod uvedly neuspokojivé výsledky a špatnou komunikaci obou firem. Nový ministr dopravy Vít Bárta na základě prvních výstupů z auditu podal na Bazalu v srpnu trestní oznámení, jak dnes uvedl, nyní jej doplní o nová fakta.

Bývalý management ČD Cargo svými chybami poškodil firmu (zdroj: ČT24)

Jiří Vodička, generální ředitel ČD Cargo

„Už jsme zahájili jednání s těmi klíčovými zákazníky, hledáme nějaký model nové spolupráce a rádi bychom se s nimi dohodli na nějakých dlouhodobých kontraktech.“

Sám Bazala všechna obvinění odmítl už v létě, kdy přišel o místo. „Naše obchodní politika byla jednoznačně správná, kdybychom to nedělali, tak bychom buď nebyli, nebo by se náklad tahal kamiony, nebo by ho vozila konkurence,“ bránil se tehdy Bazala.

ČD Cargo loni hospodařilo se ztrátou před zdaněním 378 milionů korun. Výsledek znamená meziroční propad o 850 milionů korun. Provozní výsledek před započtením odpisů byl kladný a činil 741 milionů korun.

Nové vedení ČD Cargo chce nákladní železniční dopravu zatraktivnit a zlevnit, chce například vyjednat snížení poplatku za používání železnice až o polovinu. V tom ho podporuje i ministerstvo dopravy. Letos ale hospodaření firmy zůstane v minusu. Vedení čeká ztrátu zhruba 180 milionů korun.

Jiří Vodička
Zdroj: ČT24