Reportéři ČT: O miliardách na metro rozhoduje už 35 let jediná firma

Praha – Pražské metro je podle mnohých Čechů hezčí než metra v jiných evropských městech. Faktu nahrává například i to, že stanice metra Střížkov na trase C obdržela mezinárodní cenu za vzhled. Metro by však v první řadě mělo být spíš praktické, účelné a funkční. Jinými slovy by se nemusely stavět stanice v „bombastickém“ stylu za mnohamilionové částky, když by se za stejnou cenu dalo pořídit hned několik skromných stanic, které by daleko hustší sítí propojily jednotlivé části metropole. Pozoruhodné je to, že taková debata se u nás vůbec nevede. Navíc to, jak metro vypadá, navrhuje už od komunistických časů jediná projekční kancelář.

Veřejná debata o vzhledu a ceně pražského metra prakticky žádná není. Dopravní podnik nevyhlašuje žádné architektonické soutěže a návrhy nových stanic dopředu nikdo nezná. Tento fakt odbornou veřejnost poněkud rozlaďuje. „Zdá se mi, že tady pořád přežívá model blízký spíš moskevskému metru než úsporným západoevropským stavbám, protože se tady ještě pořád neumí hospodařit s pozemky a neumí se tady úsporně hospodařit se stavbami. Kvalita toho řešení se nahrazuje kvantitou,“ komentuje současný stav sekretář České komory architektů Jiří Plos.

Málokdo ví, že projektování metra spadá pod monopol jediné firmy - Metroprojektu Praha. Pražské metro má nyní 57 stanic a drtivou většinu navrhli architekti zaměstnaní u Metroprojektu. Firma, dnes akciová společnost, tedy už více než 35 let kreslí pro město projekty a architektonické návrhy. Zkušený projektantský tým se specializuje na státní zakázky a díky každoročnímu čistému zisku přesahující osmdesát milionů korun patří společnost mezi sto českých firem nejlépe platících své zaměstnance.

Miliardy pro pražské metro (zdroj: ČT24)

Dvořák: Postavit metro je velmi technicky a technologicky náročné

Postavit metro je podle generálního ředitele Dopravního podniku Praha Martina Dvořáka mimořádně technicky a technologicky náročná věc. Aby si i ostatní tuzemské kanceláře držely desítky odborníků na jednotlivé technologické části, které jsou nezbytně nutné pro výstavbu metra, není podle něj možné. „Metroprojekt tuto schopnost má a v historii vždycky tu zakázku jakoby vyhrál,“ říká Dvořák.

Martin Dvořák, ředitel DPP

„My jsme zadali jasná kritéria - a buď je někdo splní, a nebo je nesplní. My říkáme, že je nesplnil.“

Monopol Metroprojektu se nedávno pokusila narušit mezinárodní inženýrská firma Mott MacDonald. Šla do soutěže o to, kdo vyprojektuje novou trasu metra D. Vedle Metroprojektu se utkala ještě s firmou Sudop Praha. Tyto dvě firmy v soutěži - Metroprojekt a Sudop - ale vlastně nejsou konkurenti, ale sesterské společnosti s jediným majitelem. Mott MacDonald nabídl, že práci odvede za 390 milionů korun. Dopravní podnik Praha našel hned několik důvodů, proč MacDonald ze soutěže vyloučit a práci opět přiklepnout Metroprojektu za cenu o 100 milionů vyšší.

Výstavbu pražského metra financují daňoví poplatníci

Výstavbu metra financuje pražská radnice z peněz daňových poplatníků.  Předsedou představenstva Dopravního podniku je radní za ODS Radovan Šteiner, který nám odmítl k mnohamiliardovým investicím do metra cokoliv říct. Nereagoval ani primátor Pavel Bém. Další muži, kteří o projektech rozhodují, trvají na tom, že veřejné architektonické soutěže nepřinesou úsporu peněz.

Jiří Plos, sekretář České komory architektů

„Já si myslím, že jediná opravdu podstatná obava je, že je to příliš transparentní, protože na architektonickou soutěž je vidět ze všech stran.“

Architektonické soutěže ale podle sekretáře České komory architektů Jiřího Plose představují velmi transparentní systém zadávání veřejných zakázek, veřejně velmi dobře kontrolovatelný. Jedná se totiž o systém, ve kterém se mohou i nezúčastnění - to znamená veřejnost laická a odborná - seznámit s tím, jak porota v případě posuzování těch návrhů postupovala.

Jak se metro připravuje?

Poté, co politici s úředníky rozhodnou, kam podzemka povede a kde budou stanice, vyhlásí Dopravní podnik soutěž na projektanta celé trasy.

V této soutěži o architekturu vůbec nejde, jen se vybírá projektant, který má dost zkušeností a bude pracovat rychle. Tyto podmínky splní Metroprojekt.

To, jestli budou stanice skromné, nebo půjde o drahé podzemní katedrály, navrhne firma až v průběhu projektování trasy. Podle architektů o pojetí stanic nakonec rozhoduje ředitel Dopravního podniku.

Stanice metra Střížkov
Zdroj: ČT24/Jaroslav Fiala