Metoda splývavého čtení ukazuje pozoruhodné výsledky

Cheb – Mezi učiteli i rodiči prvňáků se v posledních letech diskutuje o splývavém čtení. Už dvacet let ho jako učební metodu prosazuje Mária Navrátilová z Pardubic. Ve školách, kde ji zavedli, mluví o pozoruhodných výsledcích. Ze sedmi a půl tisíce základních škol v České republice ji převzaly řádově stovky, příklad ZŠ Skalná na Chebsku.

Ve Skalné se v hodinách čtení u prvňáků neslabikuje. Za dveřmi to zní tak, jakoby měli hudební výchovu. Učitelka 1. třídy ZŠ Skalná Eva Schveinertová popsala, že metoda splývavého čtení spočívá v tom, že děti si načítají dopředu celé věty, neštěpí je na jednotlivé slabiky.

Ředitel školy Stanislav Hercig sdělil, že ve třídách, kde se učí touto metodou, se nevyskytli dyslektici. Autorka metody Mária Navrátilová říká, že splývavé čtení je univerzální, odstraňuje handicapy mezi dětmi a vychází z přirozených procesů vnímání: „Jde vlastně o zpomalený výkon elementárního procesu, podobně jako je chůze nebo hra na hudební nástroj.“

Reportáž Zdeňka Soukupa (zdroj: ČT24)

Podle náměstka ministryně školství ČR Jindřicha Kitzbergera jde o metodu rovnocennou ostatním. Mária Navrátilová pořádá pro učitele semináře. Ne každý z těch, které přesvědčila, metodu ve své škole zavedl. Většinou narážejí na zaběhnuté učební programy. Učitelka Eva Schveinertová však dodala, že ke klasické metodě výuky čtení se už vracet nechce.