Za srážku tramvají v Ostravě padl trest 4 roky vězení

Ostrava - Krajský soud v Ostravě odsoudil bývalého řidiče tramvaje Petra Hrocha ke čtyřem letům vězení. Loni v dubnu zavinil na jednokolejné trati nedaleko Ostravy tragickou srážku dvou tramvají, při které zemřeli tři lidé a další čtyři desítky se zranily. Soud tak Hrochovi zvýšil tříletý trest, který mu v lednu vyměřila soudkyně novojičínského okresního soudu a proti kterému se Hroch odvolal. Dnešní verdikt prý přijímá, dovolání podávat nebude.

„Rozsudek přijímám, nastoupím do výkonu trestu. Čekal jsem potvrzení rozsudku, rok navíc v přísnější věznici taky přijímám,“ uvedl Hroch. Dodal, že pro rodinu to bude určitě zklamání a že každý obžalovaný by byl rád za podmínku. „Odpykám si trest a můžu žít dál,“ konstatoval.

S trestem byl spokojen státní zástupce Pavel Šára, který se proti původnímu rozhodnutí odvolal a požadoval vyšší trest: „Ten trest naprosto plně postihuje stupeň společenské nebezpečnosti.“ Soud navíc vyhověl i jeho návrhu na zvýšení zákazu řízení všech vozidel určených k hromadné přepravě osob, který dnes navýšil z původních tří na pět let.

Reportáž Barbory Straňákové (zdroj: ČT24)

U soudu se objevilo také několik přímých účastníků nehody. Jedna z žen řekla, že je s nynějším rozsudkem spokojena. Další zavzpomínala, že při nehodě měli s manželem štěstí, protože seděli na dobrých místech. Téměř všechny zraněné, kromě lidí, kteří jsou ještě v léčení, už dopravní podnik odškodnil. Po nehodě se příhlásilo 76 cestujících. Přibylo k nim i 11 pozůstalých.

Trať je už zabezpečena

Na jednokolejné trati už funguje elektronické zabezpečovací zařízení, které by mělo podobným srážkám zabránit. Až do nehody ale vše záviselo pouze na pozornosti řidičů. A jak se později ukázalo, loni v dubnu to nebylo poprvé, co proti sobě tramvaje vyjely. V předchozích případech ale řidiči vždy stihli soupravy ubrzdit a celá záležitost se vyřešila couváním.

Jedenáctého dubna 2008 měl řidič tramvaje číslo 5 Petr Hroch čekat v zastávce Vřesina na průjezd soupravy z protisměru. Na kolej ale vjel předčasně a srazil se s tramvají v protisměru. Proto byl policií označen za jediného viníka.

Jelikož bylo uznáno, že za nehodu částečně může i ostravský Dopravní podnik, byl to trest na spodní sazební hranici. I když Hroch před začátkem procesu tvrdil, že je vinen, chce přijmout trest a počítá s nástupem do vězení, nakonec se odvolal. „Bylo možno uložit podmínečný trest, a proto jsme vlastně podali odvolání,“ řekl řidičův obhájce Tibor Rovňák.

Petr Hroch, řidič tramvaje

„Byl to můj omyl, můj zkrat. Do dneška si nedokážu vybavit, proč se to stalo.“

Při nehodě bylo v obou tramvajích celkem 87 cestujících. Kromě tří mrtvých, 11 dalších utrpělo těžkou újmu na zdraví s léčením delším než šest týdnů, 29 lidí bylo zraněno středně těžce a 22 osob utrpělo poranění lehká. Hmotná škoda byla vyčíslena na nejméně 2,5 milionu korun. Od letošního dubna zabezpečuje trať elektronický systém za 12 a půl milionů korun, jehož součástí jsou i čidla, která odpojí přívod elektřiny v okamžiku, kdy tramvaje proti sobě vyjedou.

Plánek tramvajové trati, kde k nehodě došlo
Zdroj: ČT24