Policie se o prázdninách zaměří na motorkáře

Praha - Dopravní policisté vyhlásili na léto akci Prázdniny 2009 - bezpečnější, reagují tak na skutečnost, že loni za červenec a srpen zemřelo na silnicích 201 lidí, z toho 41 řidičů motocyklů či jejich spolujezdců. Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila jsou nejohroženější skupinou právě motorkáři, a tak se policie zaměří na jejich kontroly hlavně v lokalitách, kde nejvíce jezdí. Tržil zhodnotil i první prázdninový týden, kdy se podle policejních statistik stalo celkem 2 006 nehod, při kterých zahynulo 34 lidí. Číslo je vyšší než loni za stejné období.


Nejvíce lidí zemřelo při nehodách na severu Moravy. „Evidujeme tam 14 mrtvých,“ dodal Tržil. Výjimkou nejsou podle šéfa dopravních policistů ani takové nehody, které zaviní zdravotní stav řidičů. „Evidujeme dvě nehody, které zavinil podle všeho infarkt,“ doplnil Tržil.

Podle Zuzany Lisé z ministerstva dopravy jsou náklady na jednu dopravní nehodu motocyklisty pětkrát vyšší než na nehodu osobního vozu a u motorkářů je 18krát vyšší i riziko usmrcení na jeden ujetý kilometr než u řidiče osobního auta. „Téměř každý desátý usmrcený v roce 2008 byl řidič motocyklu a 37 procent všech dopravních nehod zaviněných motocyklisty, zavinili řidiči do 25 let,“ doplnila statistiky Lisá.

Reportáž Štěpánky Martanové (zdroj: ČT24)

Policisté chtějí při nadcházejících kontrolách motorkářů použít i vrtulník a mototým se 70 motocykly. Do budoucna nevylučují ani pojízdné stanice technické kontroly, které stroje motocyklistů zkontrolují hned na silnici. „Tady narážím na úpravy výfuků, které pak způsobují mnohem větší hluk a následně kritiku veřejnosti,“ dodal Tržil.

Trenažery i na letních festivalech

Také ministerstvo dopravy, které organizuje bezpečnostní kampaň Nemyslíš-zaplatíš!, se v létě zaměří na motocyklisty. Chce oslovit i účastníky letních hudebních festivalů či motoristických akcí, kde Besip nabídne trenažéry.

„Málokdo si uvědomuje, že motorka je skutečně střelná zbraň a musí se s ní zacházet velmi opatrně,“ upozornil bývalý motocyklový závodník Mirek Lysý. Ten usiluje o výstavbu specielních motoškol a polygonů, kde by jezdci svou energii vybili.

Nejčastější příčinou havárií je podle policistů to, že řidiči za volantem často nesledují silniční provoz. Proto také dnes apelovali na to, aby řidiči dodržovali bezpečnou vzdálenost a dívali se na to, co se děje před jejich vozem, a ne v protisměru.